Totalt omfattar den plan för infrastrukturen som regeringen presenterade på måndagen satsningar på 700 miljarder kronor mellan 2018 och 2029.
En nöjd Lars Mejern Larsson, riksdagsledamot för Socialdemokraterna, presenterade planen på plats i Karlstad.
– Jag känner en enorm lättnad att vi fått detta klart. Slussarna är oerhört viktiga för sjöfarten och för industrin, och för miljön. Sjötransporterna motsvarar 110 000 lastbilstransporter varje år.
”Avgörande för framtiden”
Det har varit en orolig väntan på besked om de nya slussarna för de företag som är beroende av sjötransporterna.
För Valmet i Karlstad är det här ett mycket positivt besked.
– Vi har länge kommunicerat att det här är avgörande för vår framtid, säger Malin Kilian som är platschef på Valmet i Karlstad.
Anläggningen, som producerar maskiner och utrustning till pappersindustrin, är beroende av sjöfarten för att kunna transportera en av sina produkter, den så kallade Yankeecylindern, som är så stor att det inte går att transportera på väg.
– Vi är jättelättade. Detta tar bort en risk för verksamheten. Vi är beroende av att det finns vattenväg från Karlstad ut till våra kunder runt om i världen, säger Malin Kilian.
”Alternativet en stängning”
Även på Vänerhamn, som driver hamnarna i bland annat Karlstad och Kristinehamn, är lättnaden stor.
– Jag blev glad och lättad att det äntligen har kommit besked om att slussarna nu är spikade i den plan som regeringen fattat beslut om, säger Göran Lidström, vd på Vänerhamn AB.
– Alternativet hade varit att stänga Vänertrafiken eftersom slussarna är utdömda till år 2030.
Invigning 2031
– Vänersjöfarten är viktig för stora delar av basindustrin i Vänerregionen. Det är viktigt att sjöfarten finns som ett alternativ för det är trångt på väg och järnväg, säger Göran Lidström.
Planen är att nya slussar ska byggas vid sidan om dagens farled så att driften ska kunna fungera hela tiden.
Byggstart sker troligen runt år 2026 och det ska stå klara 2031.