Bildens vänstra sida visar en person i en skjorta som står framför en suddig bakgrund, medan den högra sidan visar ett dokument med text. Texten är delvis markerad med gult och citerar en bedömning från Konsumentverket om ett företags påståenden som påverkar konsumenternas beslutsfattande. Det framhävs att påståendena anses vara vilseledande och att beslut baseras på detta.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
”Många anmälningar på kort tid” Henrik Jonsson från Konsument Europa om Fordonsverkets bilförsäkringar. Foto: SVT

Konsumentverket kritisk mot Fordonsverkets utskick om bilgaranti

Publicerad

Under drygt en månad har konsumentverket mottagit över 50 anmälningar mot Fordonsverket. Nu riktar myndigheten kritik mot betalningsmottagaren Graystone Sweden.

– Det är ett återkommande problem, säger Henrik Jonsson, juridisk rådgivare på Konsument Europa.

Från slutet på oktober till början av december har anmälningarna om vilseledande marknadsföring och otydlig information och avsändare skickats in till Konsumentverket.

Brevet med erbjudande om att teckna en ny garanti på bilen har skickats till personer som bor i hela Sverige. Jämtland, Örebro, Skåne, Västra Götaland och Stockholm. Men det är svårt att säga exakt hur många det är som fått brevet.

– Det jag kan säga är att det är många anmälningar på kort tid, säger Henrik Jonsson.

Återkommande problem med vilseledande försäkringar

De senaste åren har flera företag som utger sig för att erbjuda olika typer av bilgarantier varit i ropet.

Ett av företagen som använt sig av en marknadsföring som liknar Fordonsverket dömdes 2018 till att betala 1,5 miljoner kronor i marknadsstörningsavgift.

– Det är absolut inte fel för företag att skicka erbjudanden till konsumenter, men det ska i så fall var tydligt att det rör sig om ett erbjudande, säger Henrik Jonsson.

Så undviker du försäkringsbluffar

• Sök upp företaget och kolla så att kontaktuppgifterna stämmer. Enligt Konsumentverket är det vanligt att blufföretag har en boxadress istället för en vanlig adress.

• Vad har de för organisationsnummer? Svenska företag ska finnas registrerade.

• Läs villkoren noga så du vet vad du tackar ja till.

• Kolla vad andra konsumenter tycker om företaget.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.