Från slutet på oktober till början av december har anmälningarna om vilseledande marknadsföring och otydlig information och avsändare skickats in till Konsumentverket.
Brevet med erbjudande om att teckna en ny garanti på bilen har skickats till personer som bor i hela Sverige. Jämtland, Örebro, Skåne, Västra Götaland och Stockholm. Men det är svårt att säga exakt hur många det är som fått brevet.
– Det jag kan säga är att det är många anmälningar på kort tid, säger Henrik Jonsson.
Återkommande problem med vilseledande försäkringar
De senaste åren har flera företag som utger sig för att erbjuda olika typer av bilgarantier varit i ropet.
Ett av företagen som använt sig av en marknadsföring som liknar Fordonsverket dömdes 2018 till att betala 1,5 miljoner kronor i marknadsstörningsavgift.
– Det är absolut inte fel för företag att skicka erbjudanden till konsumenter, men det ska i så fall var tydligt att det rör sig om ett erbjudande, säger Henrik Jonsson.
Så undviker du försäkringsbluffar
• Sök upp företaget och kolla så att kontaktuppgifterna stämmer. Enligt Konsumentverket är det vanligt att blufföretag har en boxadress istället för en vanlig adress.
• Vad har de för organisationsnummer? Svenska företag ska finnas registrerade.
• Läs villkoren noga så du vet vad du tackar ja till.
• Kolla vad andra konsumenter tycker om företaget.