Den första december 2017 omkom en norsk medborgare i en trafikolycka i en kurva vid Gränsjön söder om Arvika. Den 27 maj 2018 omkom en 70-årig kvinna, i vad som verkar ha varit en omkörningsolycka, vid Låbbyn norr om Årjäng. Båda dödsolyckorna är en del av det dystra olycksfacitet för länsväg 172.
Över 40 olyckor på fem år
Under de senaste fem åren har över 40 olyckor inträffat på den 83 kilometer långa vägsträckan. Det ger ett genomsnittligt olyckstal på en olycka per mil och år. Varför vägen är så olycksdrabbad finns inget entydigt svar på. Klart är dock att vägen har gott om kurvor med sidofriktionsproblem vilket innebär att kurvan är för snäv och har för dålig lutning i förhållande till den tillåtna hastigheten. Det visar en granskning av data från Trafikverkets databaser som SVT gjort.
– Utmaningen är att vi har ett väldigt gammalt vägnät. Där finns det kurvor som ser ut på ett annat sätt än om vi skulle bygga dem i dag. Men i relation till alla andra säkerhetsutmaningar vi har så är det inte de högst prioriterade utan vi har andra saker vi behöver göra. Med det inte sagt annat än att vissa kurvor måste vi göra bättre, säger Maria Krafft som är måldirektör på Trafikverket.
”Väldigt gammalt vägnät”
Kurvan där norrmannen dog är en av de kurvor som identifierats i undersökningen som en av många kurvor på 172:an där sidofriktionen är problematisk. Det finns dock inget som pekar på att just det orsakade dödsolyckan.
– För den stora massan som kör av i en kurva så handlar det om jättehöga hastigheter ut i kurvan, att man har somnat och det handlar om att bilen har en standard med blankslitna däck och liknande, så själva doseringen i kurvan svarar för en mindre del av de olyckor vi tittat på, säger Maria Krafft på Trafikverket.