Christer Broberg är lärare i matte, NO och idrott på Kyrkebyskolan i Arvika. Han ger inte sina elever några läxor. Inte ens matte som är ett av de ämnen som det är vanligast att få läxor i.
Men Christer Broberg tycker att skolarbete ska göras i skolan.
– Jag tror att många barn är trötta när de kommer hem och då tycker jag de kan få ägna sig åt fritidsintressen och familjen när de kommer hem, säger han och konstaterar att det är i skolan som de utbildade lärarna finns, därför är det där undervisningen ska ske.
Läs också: Han tycker tvärtom att läxor behövs
Eleverna har läxor i några andra ämnen, men märker själva att kompisar i andra klasser får jobba mycket mer hemma.
Kompisar avundsjuka
– Ibland tycker kompisar i andra klasser att det är orättvist att vi inte har så mycket läxor, säger Kanthima Johansson i klass 6 A på Kyrkebyskolan.
Hennes klasskompis Ludwig Walderot konstaterar att det kan vara svårt att vara med kompisar i andra klasser just för att de har så mycket läxor och inte har tid.
Och eleverna i klass 6A är övertygade om att de lär sig lika mycket utan läxor.
– Jag tycker det är bra att vi inte har nästan några läxor alls, utan att vi får lära oss det mesta i skolan, säger Maja Liljedahl.
Av tradition?
Men det är inte så många skolbarn som har det som eleverna i klass 6A på Kyrkebyskolan för de flesta lärare ger ändå läxor. Kanske av ren slentrian eller av gammal tradition.
Och det är inte ovanligt att det blir bråk därhemma om läxorna. Inte minst för att många föräldrar tycker det är svårt att hjälpa till när barnen kört fast.
– Föräldrar ska inte behöva vara utbildade lärare för att kunna ta hand om sina barn. De har fullt upp med att få livet att fungera i övrigt. Skolarbetet sköter vi här i skolan, säger Christer Broberg.