NWT först att rapportera om strandningen.
– Vi fick reda på detta vid åtta-tiden på morgonen, säger Valdemar Lindekrantz, kommunikatör på Kustbevakningen.
Det finns ännu ingen förklaring till varför det 66 meter långa fartyget gick på grund trots att hon färdades längs en fartled.
Utreds som vårdslöshet i sjötrafik
Kustbevakningen har som en rutinåtgärd inlett en förundersökning om vårdslöshet i sjötrafik.
– För att vi ska få befogenhet att få tillgång till loggböcker, skeppsdagböcker och få förhöra besättningen så måste det finnas misstanke om att brott begåtts, men det är en ren rutinåtgärd.
Under söndagskvällen har dykare undersökt skrovet för att se omfattningarna på skadorna och hur fartyget är placerat på grundet. Detta är viktigt för att veta hur man ska kunna dra loss fartyget.
Ingen olja har läckt ut i vattnet än, men det finns risk för att oljeläckage om fartyget dras loss på fel sätt.
– Det vill vi verkligen undvika eftersom Vänern är en dricksvattentäkt för väldigt många hushåll.
Många myndigheter inblandade i utredningen
Fartyget, som var lastad med djurfoder, riskerar också att sjunka om skadorna är stora. En inspektör från Transportstyrelsen är på plats för att bistå med utredningen.
– Detta är ingenting vi är klara med ikväll. Först måste vi göra en utredning för att kunna känna oss trygga med att inget läcker ut. Det är många kockar i den här soppan, vi har bland annat kontakt med Sjöfartsverket, Länsstyrelsen i Värmland och Säffle kommun, säger Valdemar Lindekrantz.
Efter att utredningen är färdig ska rederiets försäkringsbolag ansvara för en bogsering.
– Detta är en situation som vi är vana att hantera. Situationen är under kontroll för tillfället, säger Valdemar Lindekrantz.