Två personer sitter vid ett bord i en biblioteksmiljö och tittar på en bärbar dator. Den ena personen pekar på skärmen medan den andra skriver. I bakgrunden syns en öppen yta med stolar och ett biblioteksliknande rum.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Eftersom ungdomar är vana konsumenter av digitala texter överskattas ofta deras förmåga att hantera dem, menar Marie Wejrum, doktor i pedagogiskt arbete på Karlstads universitet. Foto: Niclas Brunell/SVT

Elever har svårt att förstå digital text: ”Behöver rustas”

Uppdaterad
Publicerad

För att undervisningen ska kunna hjälpa elever att förstå texter de möter ute i verkliga livet behöver digitala texter behandlas mer i skolan.

Det menar Marie Wejrum, doktor i pedagogiskt arbete på Karlstads universitet.

– Elever behöver verktyg för att förstå helheten i texter de möter på nätet. Min erfarenhet från att ha besökt skolor är att digitala texter ofta används i undervisningen, men inte behandlas och analyseras.

I hennes nyligen publicerade avhandling har hon studerat högstadieelevers läsning av olika sorters argumenterande texter på nätet, samt hur de tar till sig av och förstår innehållet.

Se exempel på en av texterna som användes i studien i klippet.

Flera komponenter påverkar

Annonser, länkar, bilder och video är vanligt förekommande inslag i digitala texter som påverkar hur man förstår helheten av dem.

– Det här behöver elever få hjälp att lära sig att analysera, säger Marie Wejrum.

Överskattar elevernas förmåga

Eftersom ungdomar är vana konsumenter av digitala texter överskattas ofta deras förmåga att hantera dem.

– Det är den typer av texter man oftast möter i vardagen. Skolan måste bli bättre på att rusta eleverna för det, säger Marie Wejrum.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.