Framförallt är det frågor om skyddsrum som har ökat. Där märkte MSB en tydlig ökning efter SVT:s nationella satsning ”De svenska skyddsrummen”.
– Skyddsrumskartan, där man kan ta del av var ens närmsta skyddsrum är, har ökat med flera tusen procent. Den ligger på över 300 000 unika visningar, säger Anna Wennerström, pressansvarig på MSB.
Det går att jämföra med fjolårets dryga 8 000 besök under samma tidsperiod, en ökning med nästan 4 000 procent.
Uppmuntrar till förberedelser
Utöver frågor om skyddsrummen undrar många hur de ska förbereda sig inför ett eventuellt krisläge i Sverige.
– Vi tycker att det är bra, för det betyder att folk vill ha information. Dels ska man tänka källkritiskt och sedan ska man också ta del av bekräftad information som finns bland annat på krisinformation.se och i beredskapskanalen, som är Sveriges radio, säger Anna Wennerström.
I klippet berättar Anna Wennerström vad man ska, och inte ska, göra i det här läget.