– Tömningen pågick till nio i förmiddags och nu är det färdigt, båda tankarna är tömda, säger han.
Eftersom området kring Lurö är ett fågelskyddsområde fick Kustbevakningen dispens från Länsstyrelsen för uppgiften att tömma fartyget på bränsle.
Eftersom tömningen är färdig är Kustbevakningens del i arbetet färdigt också.
Rederiets ansvar
Enligt Transportstyrelsens tjänsteman i beredskap, Lotta Taxén så heter det ansvariga rederiet AA Bon-Port och hör hemma i Lettland. Men det är befälhavaren ombord på Bonita som är rederiets representant.
– Det pågår väldigt mycket kommunikation med befälhavare och försäkringsbolag, säger Lotta Taxén.
Hål i skrovet
När grundstötningen skedde blev det hål i skrovet i fartygets främre del, i förpiken. Det gjorde att tre barlaster, alltså de tankar som kan fyllas med vatten för att balansera ut fartyget gick sönder. Det är ingenting som påverkar fartyget när det sen ska bärgas, enligt Lotta Taxén.
– Bränsletankarna sitter lite bakom barlasterna som gått sönder. Och om det blir sämre väder och hon ligger och nöter på klipporna kan bränsletankarna gå sönder. Det väntas sämre väder på torsdag så vi tömmer idag i förebyggande syfte.