NWT Media och Bonnier Local News gör gemensam sak när de ingår partnerskap och köper in sig i varandras bolag. Foto: SVT

NWT och Bonnier går ihop i stor affär: ”Tryggar framtiden”

Uppdaterad
Publicerad

De tidigare konkurrenterna NWT Media och Bonnier News Local köper in sig hos varandra i en gemensam satsning, som de uppger ska stärka den lokala journalistiken.

– Vi ser oss mer som kollegor. Våra konkurrenter i dag är Google och Facebook, säger NWT Medias styrelseordförande Victoria Svanberg.

Familjeägda NWT Media och tillika familjeägda Bonnier News Local har ingått en partnerskapsöverenskommelse. Den innebär att NWT Media ska äga 15 procent av aktierna i Bonniersföretaget, medan Bonnier News Local tar över 30 procent av aktierna i NWT Media.

NWT Media ser inte att det korsvisa ägandet bolagen emellan utgör någon risk för en ägarkoncentration som skulle kunna påverka den lokala journalistiken.

– Vi kommer att behålla det lokala ägandet i och med att det handlar om minoritetsandelar i bolaget. Det korsvisa ägandet handlar om att säkra långsiktigheten så att det här inte bara blir till ett projekt, säger NWT Medias styrelseordförande Victoria Svanberg.

Samarbetet kommer bland annat handla om gemensam utveckling av digitala plattformar.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.