I Sverige finns enligt Havs och Vattenmyndigheten omkring 64 000 övergivna eller sjöodudliga fritidsbåtar som borde skrotas. Därför införs nu en tillfällig skrotningspremie som förutom eventuell transport gör det gratis att lämna sin båt till skrot.
– Det är under en begränsad period som premien gäller, till den 31 december eller så länge pengarna räcker, konstaterar Bosse Nyhlén som driver Värmlands Båtskrot på Ilanda utanför Karlstad.
Plats behövs för nya båtar
Båtarna som aldrig kommer i sjön har även blivit ett problem för de hamnansvariga. Kön för en hamnplats är lång, och nu körs en del av de båtar som ägarna tröttnat på, eller inte orkar med iväg till en annan förvaringsplats för att ge utrymme för nya båtar.
– Vi har kört iväg ett antal båtar till det gamla Comfortvarvet utanför Arvika för att ge plats för aktiva båtägare, berättar Roger Pettersson.
På båtskroten står inte bara gamla och sjöodugliga båtar. Där finns även båtar som ser ganska fräscha ut.
– Ja, tyvärr är det ibland så. Ägaren vill inte kosta på båten, eftersom de vet att det inte går att få igen pengarna vid en eventuell försäljning, säger Bosse Nyhlén.
Svårt att skrota sin gamla goding
De två miljoner kronor som avsatts för skrotningspremier ingår i regeringens satsning för att minska nedskräpningen av plast i våra sjöar och vattendrag. Pengarna beräknas räcka till mellan 180 och 360 båtar, beroende på längd och vikt för respektive båt. Men frågan är om pengarna räcker för alla båtar som borde skrotas och om det tack vare premien verkligen finns intresse hos båtägare att göra sig av med sin gamla båt.
– Hoppas det, men jag är inte så optimistisk. Det krävs ju att man ska göra sig av med det som varit en gammal trotjänare för många, och det kanske inte alltid är så lätt, säger Roger Pettersson.