Undersökningen har genomförts på uppdrag av Region Värmland som en del i arbetet med att stärka Värmlands varumärke, med syftet att få en bild av hur allmänheten i Sverige uppfattar Värmland och värmlänningarna (i en tidigare undersökning från KAU (extern länk) framgick bland annat att Värmland var mindre känt än vad värmlänningarna själva trodde).
Majoriteten ser positivt på Värmland
I den här undersökningen är det i alla fall en huvudsakligen positiv bild av Värmland som tonar fram. Inte mindre än 70 procent av de tillfrågade kan nämna något positivt om Värmland- medan 30 procent har negativa associationer.
Värmland förknippas framför allt med vacker natur, skog, och trevliga människor med en fin dialekt. Den negativa bilden handlar om Värmland som glesbygd, avlägset beläget, öde och trist. Invånarna då? Vi beskrivs av de negativa som konservativa, inskränkta – och svåra att förstå.
Naturen är styrkan – näringslivet svagheten
Om naturen är Värmlands styrka är jobb och näringsliv svagheterna, om man får tro enkäten. Intressanta jobb, starkt näringsliv och bra kommunikationer är det som Värmland är minst förknippat med. Det är samtidigt områden som uppges som viktiga när det gäller val av bostadsort.
Flesta åker hit som turister
Undersökningen har besvarats av lite mer än 3.300 personer från olika delar av Sverige. 84 procent av dem har uppgett att de känner till Värmland lite, ganska bra eller mycket bra. De flesta som har besökt Värmland har gjort det som turister, medan betydligt färre haft anledning att resa till länet i jobbet.