Efter förhör med besättningen har det framkommit att den ansvarige besättningspersonen somnade. Sedan 1 april har Kustbevakningen utökade befogenheter att utdela straff, som i detta fall, när det gäller vårdslöshet i sjötrafik.
– Vi har haft en dialog med polisen, men kunde bestämma själva. Personen fick dagsböter som påföljd, säger Valdemar Lindekrantz, presskommunikatör på Kustbevakningen.
Den mänskliga faktorn är en vanlig anledning till att den här typen av grundstörningar sker.
– Det är viktigt att veta att det är den mänskliga faktorn och inte något tekniskt fel på fartyget, så man vet om det är funktionsdugligt när det är bärgat, säger han.
Måste göras lättare
Det 66 meter långa lastfartyget som är lastat med djurfoder står hårt på grund. För att det ska bli lättare att bogsera fartyget måste det först tömmas på diesel och last. I ett pressutskick skriver Kustbevakningen att ett av fartygets bränsletankar står på grund, så två bränsletankar ska tömmas innan en bärgning kan påbörjas. En tankbil kommer att transporteras till platsen på en pråm.