– Vi går lite mot strömmen men vi tror på personlig service, säger Mikael Kilander, en av ägarna i företaget Biljettbutiken Kristinehamn Karlstad.
– Jag förstår inte hur somrarna har fungerat här med alla turister, säger Carl Olof Mossberg, också han delägare i bolaget.
Sedan 1998 driver de biljettbutik i Kristinehamn, en verksamhet som de haft sedan dagen efter SJ lade ner där. Målet var egentligen att ta över SJ:s verksamhet i Karlstad i samband med stängningen för två år sedan, men det tog lite längre tid.
Öppnade officiellt i dag
Butiken har nu haft testöppet i tre veckor, men öppnade officiellt idag. För resesäljaren Sven-Ove Byström innebär satsningen att han får tillbaka sitt jobb. Han blev uppsagd av SJ för två år sedan och har gått arbetslös fram till nu.
– Det känns bra idag, säger han och ler efter att ha sålt biljetter till sina första kunder.
Vad har du fått för reaktioner?
– Jag har inte haft så många kunder än, men hon som var här nyss tyckte det var jättebra att vi öppnat igen. För de som inte kan och vill köpa biljetter på internet är det ju jättebra, säger Sven-Ove Byström.
Positiva reaktioner
Inledningsvis har man två anställda i Karlstad och öppet på vardagar. Målet är att kunna öppna även på helger och ha sex anställda i Karlstad och Kristinehamn.
– Efter de här tre testveckorna är vi nöjda med utfallet. Vi har verkligen bara fått positiva reaktioner från såväl privatpersoner som tågpersonal och busschaufförer, säger Carl Olof Mossberg.
– Som privat företag måste vi hitta sätt att få det att gå runt och vår huvudintäkt är biljettförsäljning åt SJ och Värmlandstrafik. Sedan måste vi bygga på med fler produkter försöka få betalt för den kundservice vi ger, säger Mikael Kilander.
Vill utöka servicen
På sikt hoppas de kunna inleda samarbeten med kommunen, Värmlandstrafik och tågbolagen för att kunna utöka servicen. För att människor vill ha personlig service även i framtiden är de båda fullt övertygade om. De har också planer på att öppna kontor på fler orter och där ligger Skövde närmast på tur.
– Gör man bra grejer så får man kunder, säger Mikael Kilander.
– Vi kommer bli kvar, det är jag säker på, säger Carl Olof Mossberg.