På torsdag tar kommunfullmäktige i Karlstad sitt beslut. Det är hittills bara Vänsterpartiet som sagt nej till flyglinjen som kostar skattebetalarna 23,8 miljoner kronor.
– Vi är mycket kritiska mot det här av flera skäl, säger Agne Sandberg (V), kommunpolitiker i Karlstad.
Han säger att om linjen är viktig för näringslivet borde näringslivet också bekosta den.
– Har de behov av det kan de hosta upp pengarna, det är kaffepengar i sammanhanget för de stora exportföretagen, säger han.
Nästan 24 miljoner årligen
I slutet av december tecknades avtalet med BMI Regional om flygtrafik Karlstad-Jönköping-Frankfurt.
Karlstads kommun, Region Värmland och Jönköpings kommun betalar sammanlagt 23,8 miljoner kronor per år för linjen.
– Det är ett bra besked till näringsliv och besöksnäring, säger Per-Samuel Nisser (M), kommunalråd i Karlstad.
Om det nu är så viktigt för näringslivet, varför ska skattebetalarna stå för kostnaderna?
– I den bästa av världar går en sådan här linje runt av sig själv, men vi ser på fler ställen i Sverige att där inte staten tar ansvaret, vilket de borde göra för flygplatser, får det regionala eller lokala ta det ansvaret, säger han.
När upphandlingen gjordes 2016 var det till slut bara ett flygbolag som la anbud på linjen, BMI Region, som redan trafikerade linjen.
Inte haft tid att vänta
Karlstads kommun och Region Värmland betalar vardera 8,4 miljoner kronor per år – sammanlagt 16,8 miljoner, medan Jönköpings kommun betalar 7 miljoner.
– Förhandlingar är alltid förhandlingar och det här är vad vi kom fram till efter mycket diskussioner och vi känner oss nöjda med detta, säger Mikael Lundström (L), ordförande för Karlstad Airport.
Per-Samuel Nisser säger att det var för att det inte skulle bli avbrott i flygtrafiken som man i upphandlingen inte hade tid att vänta in alla politiska beslut.
Tidigare har Region Värmland sagt ja till att vara med och betala för flyglinjen, även kommunstyrelsen har sagt ja.
– Säger fullmäktige nej får vi förhålla oss till det, men min ambition är ju att fullmäktige säger ja till förslaget, säger Per-Samuel Nisser.