– Det känns som om vi är bortglömda i Värmland. Vi är jättebesvikna. Det här är helt enkelt oacceptabelt, säger Peter Jonsson (S), kommunalråd i Torsby.
I det förslag till satsningar på infrastruktur fram till år 2033 som Trafikverket nyligen presenterade finns Fryksdalsbanan inte med. Man har till och med tagit bort det spårbyte på sträckan som tidigare fanns i planen.
Dessutom finns i förslaget inga planer på att bygga dubbelspår på Värmlandsbanan mellan Kristinehamn och Kil som beskrivs som landets hårdast trafikerade enkelspår.
– Man glömmer bort oss, infrastrukturen här är absolut nödvändig för Värmland och för tillväxten i länet, säger Ola Persson (C), regionråd i Värmland.
Höghastighetsbanor prioriteras
Han pekar på att det istället görs prioriteringar som gynnar storstäderna, till exempel stora satsningar på nya höghastighetsbanor mellan Stockholm – Göteborg och Stockholm – Malmö.
Samtliga kommunalråd, regionråd och ett antal näringslivsföreträdare har tillsammans skrivit till infrastrukturminister Tomas Eneroth med krav på att han och regeringen lyfter in satsningar som gynnar Värmland både när det gäller järnvägar och bilvägar.
Stort investeringsbehov
Patrick Haglund, affärschef på Vy tåg AB, som kör Värmlandstrafiks tåg i länet säger att investeringsbehovet på både Värmlandsbanan och Fryksdalsbanan är stort.
– På Fryksdalsbanan handlar det om att få upp hastigheten och för våra resenärer att få en trygghet i att tågen verkligen kan gå.
Vi åker med på sträckan från Karlstad-Kil-Sunne-Torsby, järnväg med många hastighetsnedsättningar på grund av att spåret är i dåligt skick.
– Vi måste påverka på alla sätt, det här kommer inte att fungera, säger Peter Jonsson.
Ministern: Blir ändrigar i planen
Ansvarig minister, Tomas Eneroth (S), nobbar att vara med på en intervju, men skriver i ett mejl att det är rekordstora infrastruktursatsningar som ska göras och att det blir ändringar i planen jämfört med Trafikverkets förslag.