Merparten av de restauranger i länet som SVT Nyheter Värmland har pratat med målar upp en förhållandevis ljus bild kring julbordssäsongen.
– Flera sittningar är fullbokade. Det känns som att julbord är en av de saker som man inte drar in på, oavsett om det är företag eller privatpersoner, säger Anna Sahlström Mirkovic.
I videon hör du henne berätta mer om farhågorna som fanns inför säsongen och julbordens betydelse för restaurangerna.
Olika bilder av julbordsbokningar i Karlstad
I Karlstad är det både positiva och negativa signaler.
– Det ser ut att bli vårt överlägset näst bästa år, säger Mattias Olsson, ägare på Olssons bazar.
– Vi är lite efter vårt mål, säger Nöjesfabrikens driftschef Malin Lundberg.
Så mycket kostar julborden i Värmland
Priset för julborden varierar över länet. Men kunderna får vara beredda på att betala från cirka 500 kronor och upp till 800 kronor i år.
Men trots att priset ökat på flera traditionella julbordsvaror har de flesta aktat sig för att göra stora prishöjningar.
– Skulle vi höja så mycket som det egentligen behövs skulle vi inte få lika många bokningar, vi får försöka anpassa oss med smarta lösningar, säger Anki Lundsten som driver Kungskvarnen i Borgvik.
Julborden viktiga för restaurangerna
Mattias Olsson instämmer.
– Man får vara på sin vakt och vara redo att byta ut varor med kort varsel. Men vinstmarginalen har blivit mindre.
Hur viktiga är julborden för er?
– Intäkterna bär flera månader framåt för oss och det behövs eftersom januari, februari och delar av mars är väldigt tuffa månader.
BOKNINGSLÄGET HOS NÅGRA AV DE VÄRMLÄNDSKA RESTAURANGERNA
Hennickehammars herrgård, Filipstad: Flera helgsittningar är fullbokade och bokningsläget är ungefär detsamma som ifjol.
Kils golfrestaurang, Kil: ”Jag var rädd för att det skulle bli ett tufft år men vi har ungefär lika många bokningar som förra året och det känns väldigt positivt”, säger Karin Sohl, ägare.
Hotell Frykenstrand, Sunne: ”Det är väldigt bra bokat. Vi började få förfrågningar redan i augusti och sedan vi öppnade bokningarna i oktober har det rullat på väldigt bra. Det känns som att julborden är inget man vill dra in på”, säger Pontus Boman, hotellchef.
Olssons bazar, Karlstad, och Olssons brygga, Arvika: ”Vi hade ett rekordår ifjol och slog vårt gamla rekord med flera 100 procent. Vi trodde inte att det skulle vara i närheten i år, men det ser ut att bli vårt överlägset näst bästa år. Många har varit ute i väldigt god tid med sina bokningar”, säger Mattias Olsson, ägare.
Nöjesfabriken, Karlstad: ”Vi är lite efter vårt mål, kan man säga. För oss är fullt hus mellan 800-1 000 gäster per tillfälle och dit har vi inte nått än. Vi har till stor del bokningar från företag och där ser vi en nedgång vilket säkert har med det ekonomiska läget att göra”, säger Malin Lundberg, driftschef.
Kungskvarnen, Borgvik: ”Det ser ganska bra ut och flera sittningar i mitten av december är ganska fulla. Ifjol hade vi ett rekordår och dit når vi inte i år, men det kan också vara lite skönt för det blev nästan för mycket för personalen. Jag är inte så förvånad att det är många bokningar, det är många som vill äta julbord”, säger Anki Lundsten, ägare.