De senaste sex åren har Svenska VM-Rallyt tappat publik och befunnit sig i ett ansträngt ekonomiskt läge. Men i år ser besökssiffran positiv ut.
– I år drog rallyt lika många eller lite fler besökare än förra året och en sådan utveckling har vi inte haft på flera år. Det är ett trendbrott, säger Glenn Olsson, VD för Rally Sweden.
Enligt Glenn Olsson har de vikande besökssiffrorna hängt ihop med att både Norge och Sverige saknat de riktigt stora stjärnorna de senaste åren. Men med hjälp av fler kringarrangemang, som till exempel den historiska klassen, har man lyckats marknadsföra rallyt till nya besökare.
Trots det ökade antalet sålda biljetter var det ändå inte självklart att det ekonomiska resultatet skulle bli positivt i år.
– Rent ekonomiskt kommer vi att landa på en ökning på femton procent gentemot förra året. Vi behöver verkligen det efter att FIA, Internationella bilsportförbundet, har höjt avgifterna för oss som arrangörer med ungefär
100 000 euro, säger Glenn Olsson.
Till nästa år ska Rally Sweden satsa ännu mer på arrangemang omkring rallyt och försöka marknadsföra det ännu mer som en folkfest.
– Vi måste till exempel bli bättre på paketresor till våra utländska besökare. Det måste vara ännu enklare att komma och se vårt rally, säger Glenn Olsson.
Dessutom har man fått mycket positiv respons på sin satsning på webben och sociala medier.
– Lika många såg Rally Swedens webbsändningar som såg OS i London, säger Glenn Olsson. Det visar att rally är en stor sport i Sverige.