Underhållsskulden på Fryksdalsbanan riskerar försämra hela länets kväll- och helgtrafik

Uppdaterad
Publicerad

Kollektivtrafiknämnden i Region Värmland behöver mer pengar för att lösa problemen på Fryksdalsbanan. Annars riskerar de trasiga dieseltågen att påverka hela länets kollektivtrafik.

– I värsta fall blir vi tvungna att skära ner på annan trafik, säger nämndens ordförande, Jesper Johansson (MP).

Se mer i klippet ovan.

Dieseltågen på Fryksdalsbanan har skapat både rubriker och inställda avgångar sedan i höstas. Faktum har tågen drabbats av frekventa fel i två års tid, fel som varit så återkommande att det ordinarie, planerade, underhållet inte gått att genomföra.

Värmlandstrafik, och ytterst Region Värmland, står därför med en underhållsskuld som beräknas ta två till tre år att komma till rätta med. Nu måste regionpolitikerna bestämma sig för hur resandet mellan Karlstad, Kil, Sunne och Torsby ska se ut under den tiden.

Ersättningsbuss

Ett alternativ är att hyra in nya tåg under perioden. Ett annat är att hitta en mer permanent lösning för ersättningsbussarna som nu sätts in ad hoc och har kritiserats för att stanna långt från järnvägsspåret.

Enligt Jesper Johansson är bägge alternativen ungefär lika kostsamma och oavsett vilken lösning de väljer så måste kollektivtrafiknämndens budget utökas.

Det beslutet landar på regionfullmäktiges bord i juni. Säger de nej till en utökad budget, ja då riskerar andra delar av kollektivtrafiken få stå tillbaka.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.