Rapporten är framtagen på uppdrag av Stockholms handelskammare. Analys- och teknikkonsultbolaget WSP har räknat på hur stora satsningar som krävs för transportinfrastrukturen kopplade till Natomedlemskapet. Där nämns bland annat att Nato främst ser Sverige som ett transitland för transporter av trupper och krigsmaterial.
Det är sex sträckor som är utpekade som extra viktiga, där bland annat E18 och järnvägen mellan Oslo-Karlskoga-Stockholm och järnvägen mellan Kristinehamn-Östersund-Gällivare är några av stråken. De anses extra prioriterade för att integrera Sverige i Natos gemensamma försvarsplanering.
Samhällsekonomiska effekter
Utöver den förbättrade försvarsförmågan så har WSP även räknat på de samhällsekonomiska effekterna, vilket beräknas uppgå till 129 miljarder kronor. Framförallt genom att korta restider och sänka transportkostnader för fritids- och affärsresor.
– En satsning på till exempel Stockholm-Oslo skulle betyda jättemycket för Värmland men också, som vi ser i den här rapporten, hela Sverige och även Norge, säger Hans Albrektsson.
Rapportens sträckor i fokus
– Oslo-Karlskoga-Stockholm (väg E18 samt järnväg)
– Narvik-Kiruna-Luleå (järnväg, Malmbanan)
– Trondheim-Östersund-Sundsvall (väg och järnväg)
– Halmstad-Kalmar (upprustning väg)
– Malmö-Kalmar-Norrköping (upprustning väg E22)
– Kristinehamn-Östersund-Gällivare (elektrifiering och upprustning av järnväg)
Källa: WSP