Men mycket är rena uppskattningar eftersom upphandlingar inom en mängd området ännu inte är klara.
– Det är en lång rad upphandlingar som ska göras, säger Ola Karlsson (M), ordförande i KSA.
Det har varit förseningar men planen är att verksamheten ska starta under nästa år.
Budgeten antogs
På torsdagseftermiddagen antog fullmäktige i KSA som väntat budgeten för kommande år. Dock tillkom två tilläggsförslag, det handlar dels om fördelningen av uppstartskostnaderna mellan regionerna och samtidigt fick styrelsen i uppdrag att inleda en översyn av förbundsordningen.
– Enligt den fördelning av kostnader som finns i förbundsordningens nuvarande stadgar ger det orimliga konsekvenser. Det riskerar att bli en snedfördelning under 2021 eftersom regelverket är sådant att uppstartskostnaderna fördelas på antalet flygtimmar. Eftersom regionerna kommer att börja flyga i olika takt riskerar nuvarande regelverk att slå rätt hårt mot framför allt Norrlandsregionerna, säger Ola Karlsson.
Hur kommer uppstartskostnaderna att fördelas mellan regionerna nu?
– Det finns inget förslag klart. Det bestämdes att senast den 15 mars 2021 kalla till ett extra fullmäktige för att besluta om fördelningen.
Högre avgifter
Översynen av förbundsordningen syftar också till pengafördelningen.
– Den är skriven 2014-2015 med en delvis annan prisnivå och utgick från att vi skulle upphandla en operatör. Det har vi gått ifrån nu. Dessutom har den inte tagit höjd för de särskilda avgifterna, fasta kostnader, som finns. Avgifterna blir högre i modellen med eget drifttillstånd, säger Ola Karlsson.
I klippet berättar ordförande Ola Karlsson om det som pågår.