Det var under måndagen som skolförvaltningen på Hammarö lät lärare på hög- och mellanstadiet gå ut med ett frågeformulär där eleverna ombads ta ställning till om de föredrar ett eller två högstadier i kommunen i framtiden. Enligt instruktionerna till lärarna är syftet med formuläret att ta reda på vad eleverna tycker är bra respektive dåligt med de olika alternativen. Men i formuläret finns bara möjlighet att kryssa för det alternativ som eleven föredrar.
– Det blir som att barnen röstar i den här frågan. De är inte röstberättigade och det här är ju inte precis någon liten sak, säger Ulrica Fors Hardick som är en av flera föräldrar som reagerat starkt på frågeformuläret.
Rättigheter enligt barnkonventionen
Skolfrågan har varit en het potatis på Hammarö länge. Den politiska majoriteten har förordat en lösning som innebär ett samlat högstadium medan en grupp aktiva föräldrar vill behålla de två befintliga. Genom namninsamlingar har de fått till stånd en folkomröstning i frågan. Men folkomröstningar är enbart rådgivande.
– Vem står bakom detta och vad ska de ha den här sammanställningen av barnens åsikter till? undrar Ulrica Fors Hardick som är mycket irriterad över att föräldrarna på Hammarö inte informerats om frågeformuläret.
Enligt bildningsförvaltningen på Hammarö har frågeformuläret gått ut till eleverna för att de ska kunna ta tillvara sina rättigheter enligt barnkonventionens artikel 12 som handlar om barns rätt att uttrycka sina åsikter.
– Vi jobbar utifrån barnkonsekvensanalyser när vi ska fatta stora beslut. Det här är en möjlighet för eleverna att få ge uttryck för sin syn på saken. Det är barnens åsikter och inte föräldrarnas som efterfrågas, säger förvaltningschefen Björn Svantesson.
Blir en del av underlag
Svaren på frågeformuläret kommer att sammanställas och lämnas över till kommunfullmäktige. Där blir de en del av det underlag som läggs till grund för kommunfullmäktige när det ska beslutas om folkomröstningsresultatet ska följas eller inte.
– Min son går på mellanstadiet. han vet inte vad det här innebär. Inte ens de som går i nian är tillräckligt insatta och det här är ju inte precis en enkät om skolmaten, säger Ulrica Fors Hardick.
Bildningsförvaltningens chef vill dock tona ner betydelsen av frågeformuläret.
– Det här handlar inte om medbestämmande utan om medinflytande enligt Barnkonventionen. Jag förstår att man kan ha frågor om man inte vet vilka intentionerna är, säger Björn Svantesson.
Ni kunde väl ha informerat föräldrarna om det?
– Jo, man kan vara efterklok när det gäller informationen. Vi får försöka korrigera det i efterhand.