I månadsskiftet maj, juni satte Trafikverket stopp för tågtrafiken på Fryksdsalsbanan på grund av att det varma vädret orsakat så kallade solkurvor. Värmlandstrafik har ersatt en del av turerna med busstrafik. Totalt handlar det om 17 dagar och eftersom Värmlandstrafik varken har bussar eller chaufförer har man fått köpa tjänsterna från externa bolag.
– I och med att det är en extraordinär händelse kommer det kosta cirka två miljoner kronor för oss med de extra bussarna som är insatta, säger Per Sidetun, tågchef Värmandstrafik.
Vad tänker du om det?
– Det är inte bra, det är inte roligt
Var tar ni de pengarna ifrån?
– Ja, det finns ju inget speciellt konto för det, utan det får vi skaka fram.
1 000 missnöjda kunder
Värmlandstrafik har bara ersatt runt hälften av de inställda tågen med bussar, vilket ställt till det för många resenärer. Missnöjet har varit så stort att Värmlandstrafik fått in runt 1000 kundärenden. En av de upprörda resenärerna är Ulla-Britt Bertilsson som skulle resa med sina barnbarn från Stockholm hem till Sunne i tisdags. Men de kom bara till Karlstad, sedan fanns ingen mer transport till Sunne.
– Det skulle vara en ersättningsbuss som skulle gå 19.22.från Karlstad till Sunne, men det kom aldrig någon. Jag tänkte är det här Värmland är det Sverige där det kan vara så dåligt och dålig information. Jag kände mig så otroligt utlämnad och när jag inte fick hjälp från Värmlandstrafik när de utlovade en jourtelefon, säger Ulla-Britt Bertillsson.
Värmlandstrafik hänvisar den bristande informationen till att avstängningen kom hastigt.
– Nu var det ju olyckligt att i och med att det blev så snabbt med avstängningen fallerade vissa överföringar mellan de olika operatörernas system, vilket gjorde att de kunde köpa en biljett av SJ, till ett tåg som inte skulle ersättas, säger Per Sidetun.
Kräver pengar och information
Ulla-Britt Bertillsson och många andra resenärer kräver nu ersättning av Värmlandstrafik men framför vill hon att de förbättrar sin kundinformation.
– För det första ska de ha en fysisk person som svarar på frågor efter att de har stängt upplysningen för dagen.
Värmlandstrafik har startat ett projekt för att komma till rätta med informationen enligt Per Sidetun. När det gäller ersättning till resenärerna så kan man inte ge några förhandsbesked.
– Vi går genom varje ärende individuellt och följer de lagar och regler som finns.