Sorg i Arvika efter dödskraschen

Uppdaterad
Publicerad

Sorgen är stor i Arvika dagen efter flygkraschen som krävde två människors liv. Det krachade planet var ett hemmabygge som test-flögs för första gången och flera i flygklubben var engagerade i bygget.

Det var strax före klockan ett, mitt under den första dagens testflygningar som det hembyggda flygplanet plötsligt kraschade. Nu är frågorna många bland medlemmarna i flygklubben, flera har varit delaktiga i bygget och hade själva kunnat tillhöra testpiloterna.

– Ja, jag har litat väldigt på de som varit med, så det här hade jag inte kunnat tänkt mig, säger Erika Balke på Arvika flygklubb.

Det kraschade planet var ett så kallat ultralätt plan, en flygplanstyp som ökat kraftigt de senaste åren eftersom det är både billigare och kräver kortare utbildningstid för piloten. Men att det var ett hemmabygge betyder inte att testflygningen var förknippad med större risker än för fabriksbyggda plan – det menar Hardy Häggman som själv arbetar som inspektör för hemmabyggda flygplan.

– Hela processen är ganska lång från ansökan om byggtillstånd. Sedan är det en kontrollant och en teknisk granskare som är med hela tiden så det dokumenteras väldigt noga, säger Hardy Häggman.

Sture Andersson och Erika Balke sitter båda i styrelsen för Arvika flygklubb. Flygplansbygget har engagerat många i klubben och själva menar dom att säkerheten har tagits på stort allvar:

– Det låter ju lite fel att kalla det ett hembygge för det är inte så enkelt att du kan sätta på två vingar och en motor och åka ut och flyga, utan detta är kontrollerat från botten, säger Sture Andersson på Arvika flygklubb.

Olyckan ska nu utredas av intresseorganisationen  KSAK – Kungliga Svenska Aeroklubben för att försöka hitta orsaken.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.