I inslaget ovan berättar säkerhetssamordnare Mats Jansson mer om kommunens nya E-tjänst – som han vill att sunneborna använder till att rapportera otrygghet och busliv.
E-tjänsten är färdigutvecklad, och har använts av kommunens personal för att rapportera in skadegörelse och andra störningar i den kommunala verksamheten. I månadsskiftet november-december släpper man en version för allmänheten, och man hoppas få hjälp att få till en mer sanningsenlig bild av buslivet i Sunne.
– Nu har vi polisens bild, de störningarna som leder till polisanmälningar, och vi har det som drabbar den kommunala verksamheten. Men det finns ju saker som drabbar privatpersoner och företag, som skadegörelse och snatterier. Allt sånt polisanmäls inte, och det skapar en lucka som gör att vi inte ser helhetsbilden, säger Mats Jansson.
”Sållar skvaller”
Någon risk för att sunneborna ska se den nya E-tjänsten som en ”angiveriapp” eller ”skvallerapp” ser inte Mats Jansson.
– Nej, all rapportering går till mig, och jag får sålla bort det som kan anses som skvaller.
Snack på sociala medier
Det finns ett mörkertal när det gäller störningar som man vill åt.
– Det pratas ju i grupper på sociala medier, det ser vi. Men det är ju ingenting som någon fångar upp om det inte blir en polisanmälan. Förhoppningen är att man polisanmäler om det är brott, eller om det bara är ”busliv”, otrygghet eller enklare skadegörelser att man rapporterar in det i vår E-tjänst så att vi kan åtgärda problemen, säger Mats Jansson, och fortsätter:
– Det kan handla om att polisen patrullerar ett visst område, eller att kommunens vaktbolag gör det. Underrättelser gör ju också att polisen och vi kan se mönster som kan hjälpa till att lösa brott eller minska otrygghet.