I går eftermiddag fick trafikledningscentralen larm om att det brann längs banvallen. Lokföraren, som var på väg från Borlänge till Göteborg och vars tåg nyss hade passerat stället där det brann, fick ett samtal från trafikledningen och stannade omedelbart tåget.
– Det kan ha varit vårt tåg som orsakade branden men det kan också varit tidigare tåg som passerat och gnistor som kan ha legat och pyrt en längre tid, säger Pär Winberg som är pressjour på Green Cargo.
Bromstester och detektorer
Det är regel i branschen att bromsar testas på alla tåg innan de avgår stationen. Det hade enligt bolaget gjorts även på detta tåg. Det finns även detektorer på vissa tågsträckor som indikerar varmgång eller tjuvbroms – alltså sensorer som läser av temperaturen på bromsblocken.
– Tio mil söder om Borlänge, vid Hörken, finns en detektor. Där passerade tåget utan anmärkning. Tio mil efter den detektorn fick vi larmet om att det brann mellan Hällefors och Daglösen.
Oklart vad som orsakade gnistbildningen
Orsaken till varför tåget kan ha orsakat gnistbildning går bara att spekulera i tills en noggrannare teknisk undersökning av tåget är gjord.
– All teknisk utrustning kan drabbas av olika tekniska fel. Vi kan bara följa reglerna med bromstester och regelbundet underhåll, säger Winberg.
”Omöjligt för lokföraren att upptäcka” Jenny larmade om branden
Många av er tittare har hört av er till oss på SVT och undrat hur det är möjligt att ha gnistbildning under en lång sträcka utan att detta upptäckts. En fråga vi även ställde till tågbolaget.
– Just på den här sträckan där det brann fanns inga detektorer. Och som lokförare kan man omöjligt från loket under dagstid se om det slår gnistor någonstans ifrån ett långt tåg.
Tåget som misstänks ha orsakat branden står nu stilla i Gejersdal och kommer under dagen att hämtas till Kil.
– Det är ingen oaktsamhet som ligger bakom detta utan bara olyckliga omständigheter med väldigt torrt i markerna, säger Pär Winberg.