Hos Värmlandstrafik har ersättningen som betalas ut till resenärer i den så kallades restidsgarantin nästan dubblerats Foto: SVT

Tågproblem nära fördubblar kostnaden för Värmlandstrafik

Uppdaterad
Publicerad

Kostnaden för den så kallade restidsgarantin hos Värmlandstrafik blev nästan dubbelt så stor under årets första åtta månader som under samma period förra året.

– Det blev långa avbrott och ju längre tid det tar att ta fram trafik, ju senare våra resenärer kommer fram, desto mer betalt får de, säger Per Sidetun på Värmlandstrafik.

En av dem som påverkats av problemen hos länstrafiken Värmlandstrafik är pendlaren Anders Dalhström. Han åker mellan hemmet i Sunne och jobbet i Karlstad och har drabbats av inställda tåg och förseningar i år.

– Under våren och försommaren var det katastrof. Det var inställda tåg, ingenting fungerade och det var även sisådär med ersättningsbussar, säger han.

Bränder och solkurvor

Hos Värmlandstrafik har ersättningen som betalas ut till resenärer i den så kallades restidsgarantin nästan dubblerats. Den har ökat från 627 000 kronor från januari till augusti i fjol till 1 145 000 kronor i år.

– Det har ju varit stökigt på banan med bränder och avstängt på grund av solkurvor. En hel del sådant hände på banan, vilket innebar att vi inte kunde köra, säger Per Sidetun, trafikchef tåg på Värmlandstrafik.

Antalet klagomål har ökat med 46 procent under samma period. Men kostnaderna har ökat betydligt mer för att det blev långa avbrott.

– Ju längre tid det tar att ta fram trafik och ju senare våra resenärer kommer fram desto mer betalt får de, säger Sidetun.

Dålig information

Värmlandstrafik menar att det är svårt att få fram bussar när tågturer måste ställas in med kort varsel. Och att det ibland inte funnits ersättningstrafik är pendlaren, Anders Dahlström, kritisk till. Men han tycker också att det regionala trafikbolaget kunde bli bättre på att informera sina resenärer vid förändringar.

– Alla har ju mobil i dag och det borde gå att lägga in i en app och det borde även gå att få sms om att avgången är inställd och om det kommer någon ersättningstrafik, säger han.

Enligt Värmlandstrafik är sådana lösningar på gång:

– Det är inte alltid lätt att förstå alla svängar i tågbranschen vid stört läge, men vi har startat ett projekt med vår operatör om hur vi ska förbättra informationen ut till resenären, så att den blir enkel och förståelig till den som åker, säger Sidetun.

Trafikstörningarna har i år varit värst på Fryksdalsbanan. Enligt Värmlandstrafik kom det in 1 348 ärenden mellan januari och augusti i år jämfört med 1 196 under samma period i fjol. Kostnaden för restidsgarantin ökade från 171 213 kronor till 308 677 kronor.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.