Linn Krogh har kört lastbil på väg 172 sedan 2015 och är väl bekant med vägens alla kurvor.
Och även om det inte går att belägga att det är kurvorna som ligger bakom de många olyckorna på vägen, i genomsnitt en olycka per mil och år, så är de problematiska.
Den granskning av data i Trafikverkets databaser som SVT gjort visar att var fjärde kurva på 172:an har sidofriktionsproblem, så kallade feldoserade kurvor. Det innebär att kurvan är för snäv och har för dålig lutning i förhållande till den tillåtna hastigheten.
– Det borde ske en förändring. Det ska inte behöva vara så många olyckor, säger Linn Krogh.
Nästan halva vägen är kurvor
SVT:s datajournalister har närstuderat 75 kilometer av den 83 kilometer långa sträckan mellan Arvika och Gustafsfors. Där finns 223 kurvor, vilket utgör 49 procent av vägen. Av dem har 58 kurvor sidofriktionsproblem, något som är väl känt bland dem som trafikerar vägen.
– Jag kommer ihåg att första gången jag skulle åka ner till Billingsfors så sa kollegorna att du kan välta i varenda kurva och att du får absolut inte gena. Det var väldigt farligt på det viset, så jag var väldigt nervös när jag körde dit första gången, säger Linn Krogh.
Pappa håller med
Hon får medhåll i bilden av vägen av mannen som är både hennes far och arbetsgivare.
– Det inte bara feldoserade kurvor. På många håll hänger vägen och faller från på sidorna. Det är många chaufförer som väljer att köra omvägen över Koppom på länsväg 177 för att slippa problemen, berättar Nils-Ivar Krogh, som driver åkeriet där Linn Krogh arbetar.
På den närstuderade sträckan av länsväg 172 har det skett 27 olyckor de senaste fem åren, varav en dödsolycka. På hela sträckan mellan Arvika och Gustafsfors har det skett över 40 olyckor, varav två var dödsolyckor.
– Ta det försiktigt, alla ni som kör den här vägen! är Linn Kroghs uppmaning till sina medtrafikanter.