Klockan är tio på förmiddagen ute på Stora Ensos fabrik på Skoghall. Egentligen skulle det här timmertåget varit framme vid femtiden i morse men på grund av lövhalka blev man lite försenad, och kommer ett tåg ur sin tidtabell är det svårt komma ikapp. Det är en konsekvens som blivit alltmer vanlig ju fler tågen blir.
– Kil-Högboda till exempel, med ett godståg tar det nästan en kvart att köra den sträckan. Kommer jag då fem minuter sent till Kil och vi ska mötas i Högboda, då kanske jag får stå och vänta på han som kommer från Högboda och han ska köra en kvart från Kil. Då är jag helt plötsligt tjugo minuter sen istället för fem minuter, förklarar lokföraren Nils-Olov Bergström som kör godståg åt Hector Rail.
Enligt Trafikverket har godstrafiken i Värmlands län ökat med 13 procent på tio år. Stora Enso, som kör mycket timmer från Norge har tredubblat sina tåg därifrån sedan 2012. Det ökade trycket märks av genom allt fler tågmöten.
– En får ju stå och vänta på tåg och en får fler möten än en fått förut. Så det märks att det är betydligt mer trafik än det varit tidigare, säger Nils-Olov Bergström.
Vi förflyttar oss till Karlstad och några timmar senare. Tony Wong går på sitt pass som tågvärd på ett av de 113 tågavgångar körs i Värmland på en vanlig dag. Han har märkt av hur ett tajtare tidsschema lättare ger förseningar.
– Om det är för många tåg och infrastrukturen inte har utrymme för det, då blir det förseningar. Då är resenärerna missnöja. De hinner inte till sina jobb och de kommer hem senare. Deras frustration visas på tåget, säger han.
På tåget mot Kristinehamn sitter resenären Lena Mellerskog. Hon har märkt av det ökade antalet tågmöten.
Är det ofta man måste stanna för mötande tåg?
– Ja, varenda gång man åker. En till två gånger. Jag har upplevt att det blivit sämre, förr var det en enstaka gång, nu är det varenda gång, säger Lena Mellerskog.
Magnus Henrichson, som reser mycket med tåg har också han märkt av situationen.
– Det har ju blivit otrolitg mycket fler tåg på sträckorna, båda Karlstad-Oslo och Karlstad-Stockholm utan att det hänt något på rälsen. Det märker man av, så fort det blir en försening någonstnas så är man lost, säger han.
Tror du det skulle få plats fler tåg?
– Som det ser ut nu så tycker jag inte det. Det är överfullt tycker jag, säger tågvärden Tony Wong.