Det är Nyhetsbyrån Siren som har sammanställt listan över de 100 företag som genom Konsumentverket fått flest anmälningar emot sig under 2016.
– Hittar man sitt bolagsnamn på den övre delen av den här listan så bör man som ett seriöst bolag ta det på allvar, säger Hans Lundin, presschef på Konsumentverket, till Nyhetsbyrån Siren.
Vill inte kommentera
På listans 6:e plats finns företaget Svenska telebolaget, med 110 anmälningar under 2016. Även femtondeplatsen upptas av ett Karlstadsföretag; Svenska elbolaget, med 82 anmälningar.
Johan Saxerud är enda ordinarie styrelseledamot i Svenska elbolaget från och med i februari 2016. Han stod också som enda ordinarie ledamot för Svenska telebolaget fram till 15 juni 2016, och var därigenom också det bolagets firmatecknare tills då, eftersom styrelsen är utsedd till det.
Han vill inte kommentera det faktum att bolagen som han då var ansvarig för finns med på listan.
– Jag har ingenting att säga i det ärendet, säger han.
Vanligare med abonnemangsfällor
Allra högst upp på listan ligger två hälsokostföretag med säte i Estland och Malmö.
– Det som sticker ut för 2016 är helt klart de så kallade abonnemangsfällorna på nätet. Där har anmälningarna fördubblats under det senaste året, säger Hans Lundin till Nyhetsbyrån Siren.
Företagen lockar med prova-på-erbjudanden i sociala medier. Det ser ut som att man bara behöver betala fraktkostnaden, men sen visar det sig att det man i själva verket har tackat ja till är ett dyrt abonnemang som är svårt att komma ur, förklarar Hans Lundin.