Inne på Karlstad CCC var det högt tempo när ungdomarna förberedde sina montrar inför öppningen för allmänheten. UF-mässan är ett årligt event där de unga företagarna får chansen att sälja sina produkter, skapa kontakter och pitcha sina idéer för allmänheten och potentiella investerare. Några var nervösa, men samtidigt positiva till att ställa ut på mässan.
– Det är väldigt kul att se att unga människor kan driva så framgångsrika företag, säger Hugo Wall, vd på ett av UF-företagen.
Ungdomar från hela länet
Totalt är det cirka 900 gymnasie- och grundskolelever som deltar i eventet. Flera av ungdomarna har behövt resa långt för att kunna vara med.
– Det känns helt otroligt. Jag trodde inte att det skulle vara så stort, säger Victor Berg, administratör för ett annat av UF-företagen.
Se och hör i klippet ovan hur och varför de producerar hållbara produkter
PRISTAGARE PÅ UF-MÄSSAN
SM-kvalificerade priser
Årets hantverkare: Pawsitive Performance UF, ForshagaAkademin.
Årets vara: JaktIQ UF, ForshagaAkademin.
Årets tjänst: Vision studio UF, NTI gymnasiet Karlstad.
Årets socialt hållbara företag: Universe UF, ForshagaAkademin.
Årets ekologiskt hållbara företag: SheepWool UF, Lillerudsgymnasiet, Karlstad.
Årets innovation: Pawsitive Performance UF.
Årets monter: Stay Hot UF, Stjerneskolan, Torsby.
Årets säljare: Ellen Ängeby, Style-ish UF, Realgymnasiet, Karlstad.
Årets UF-företag: JaktIQ UF, ForshagaAkademin.
Årets lärare: Per Mogren, Lillerudsgymnasiet.
Årets skola: ForshagaAkademin.
Regionala tävlingar
Årets logotyp: FruitBats UF, Sundsta-Älvkullegymnasiet, Karlstad.
Årets digitala närvaro: Stay Hot UF, Stjerneskolan, Torsby.
Årets affärsplan: Argile Design UF, Brogymnasiet, Kristinehamn.
Årets stjärnskott: Robert Jönsson, NTI Gymnasiet Karlstad.
Årets arbetslag: Ekonomi & Barn och fritid på Karlstad Fria Läroverk.