Foto: SVT

Urspårningen i Karlstad utreds

Uppdaterad
Publicerad

Trafikverket ska nu utreda vad som orsakade tågolyckan i Karlstad i lördags. Utredningen kommer att ingå i det underlag som avgör vem som kommer att få betala.

– Syftet med utredningen är först och främst att klarlägga vilka brister och orsaker som har lett till olyckan så att man kan vidta åtgärder för att det inte ska hända igen. Men utredningen kommer finnas med i underlaget för den juridiska ansvarsprocessen också, säger Ing-Marie Vestrin som är chef för Trafikverkets enhet för olycksutredningar.

Skadade delar av stationsområdet

Exakt hur stora kostnaderna blir för att återställa det område på järnvägsstationen som skadades när ett veterantåg brakade in i en stoppbock i lördags är oklart. Men Lars Yngström, vd på Tågab och kunnig inom området, menar att det inte behöver bli så dyrt som man kan tro.

Tågolyckan i Karlstad

– Den knäckta stolpen kostar kanske 100.000 kronor att återställa och stoppbocken, ja, den gjorde ju sitt jobb. Aldrig att kostnaderna överstiger en miljon, säger Lars Yngström.

Tror på mänskliga faktorn

Vad som orsakade olyckan är föremål för utredning hos Trafikverket och alltså oklart i nuläget. Men Lars Yngström, vars bolag var delaktigt i bärgningsarbetet och som nu också har hand om den skadade vagnen, tror att det handlar om den mänskliga faktorn.

– Vi kör med motsvarande vagnar i Tågab och det var inga brister i den här vagnen.

Stockholms kultursällskap för ånga och järnväg (SKÅJ) som äger det olycksdrabbade tåget, var också de som arrangerade tågresan till Karlstad i lördags. Föreningen har funnit i 20 års tid och arrangerar upp till 30 resor per år.

– Det är jättetråkigt att detta hände. Det har aldrig varit några incidenter tidigare, säger Björn Wesström som är ekonomiansvarig i SKÅJ.

Inga amatörer

Han vill inte spekulera i olycksorsaken men påpekar att även om det är en veterantågsförening som arrangerar resor så är det inga amatörer som kör tågen.

– Vi följer alla föreskrifter och har alla nödvändiga tillstånd. De lokförare som körde tåget är yrkesverksamma och certifierade, säger Björn Wesström.

Föreningen som har runt 450 medlemmar ingår i Järnvägshistoriska riksföreningen och är försäkrad genom sitt medlemsskap.

– Vi har full försäkring, ansvarsförsäkringen täcker hundratals miljoner, säger Björn Wesström. 

Betalar inte för störningar i tågtrafiken

Olyckan ledde inte bara till skador på stationsområdet utan också till störningar i tågtrafiken. Men de kostnaderna kommer inte att belasta den som orsakade olyckan.

– Det var stora störningar i trafiken men regelverket säger att operatörerna själva får bära de kostnaderna, säger Tågabs vd Lars Yngström.

Det finns ingen tidsgräns för när Trafikverkets olycksutredning ska vara klar. Tidigare skulle olycksutredningar vara klara inom tre månader.

– Den gränsen togs bort efter att det visat sig att allvarliga händelser kan ta längre tid att utreda. det är viktigt att det blir så bra utredningar som möjligt, säger Ing-Marie Vestrin på Trafikverket.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Tågolyckan i Karlstad

Mer i ämnet