– Det är för att bolaget inte ska omfattas av offentlighetsprincipen och till exempel kunna hemlighålla dokument. Det är inte en bra utveckling. Jag tycker vi ska köra med öppna kort och visa vad vi gör med skattepengarna, säger Håkan Svenneling (V) i kommunstyrelsen.
Karlstads kommun går från början in med 15 miljoner kronor i bolaget. Privata ägare ska efter hand stå för drygt hälften av den summan.
Tanken är att Karlstads kommun ska äga 49 procent av företaget, det privata näringslivet 51 procent. Det gör att insynen är begränsad.
– Ambitionen är att få ihop en konstruktion där näringslivet tar ett stort ansvar och det är första gången de gör det. De är beredda att gå in med resurser så att vi ska kunna aktivt arbeta med infrastrukturfrågor, säger kommunalrådet Per Samuel Nisser (M).
Men några beräkningar på vad verksamheten kan komma att kosta kommunen i framtiden finns inte.
Det är också oklart vilka delägarna kommer att bli och faktiskt också vad bolaget ska syssla med.
– Uppdraget är att jobba med infrastrukturfrågor. Det kan handla om att på olika sätt finansiera olika aktiviteter för att se till att det blir bättre flygtrafik, så att det blir järnvägstrafik och sjöfart på olika sätt.
Ska ni betala det genom bolaget?
– Vi får se hur det kommer att gå tillväga, men det är ambitionen, säger Per Samuel Nisser (M), kommunalråd Karlstad.
Beslutet som togs i kommunfullmäktige förra veckan har överklagats. Förvaltningsrätten ska nu avgöra om beslutet strider mot kommunallagen.
Både vänsterpartiets och miljöpartiets ledamöter i kommunfullmäktige reserverade sig mot beslutet.