Tyck till om A-traktorer och det nya regelverket i vår chatt. Foto: TT

Vad tycker du om de föreslagna nya reglerna för A-traktorer?

Uppdaterad
Publicerad

På tisdagen presenterades Transportstyrelsens förslag till ett nytt regelverk för A-traktorer i en stor utredning.

Vi bad er läsare och tittare att tycka till om förslaget och A-traktorer generellt – och det hörsammandes rejält.

Läs alla åsikter i efterhand här.

Inläggen rasade in i vår chatt om utredningen som Transportstyrelsen presenterade på tisdagen.

Här är ett axplock:

”Som mamma undrar jag hur man som förälder kan släppa ut barnen på vägarna med så bristfällig undervisning. Med så bristfälliga regler”, skriver signaturen Vera.

Kent Ronny Axelsson efterlyser hårdare regler:

”De nya reglerna räcker inte, de är visserligen bra för att skydda de som åker A-traktor. Men då tycker jag man borde höja hastigheten till 50 km/h för att underlätta för all trafik, för som nu så skapar de dumma situationer när de på 70-90 väg står nästan stilla i 20-30 km/h vilket inte alls passar in med bilar som normalt brukar gå mycket fortare”.

Efterlyser nummerplåt

”Saknar en sak och det är nummerplåt på baken, det är ju den man ser och kan läsa av om dom beter sig illa”, skriver Lars-Olof Åslund.

Jan Phersson ger inte mycket för utredningen: ”Helt tandlöst, obegripligt svagt. Hade förväntat mig något verklighetsförankrat som detta.

45km/. Bälten. Belyst traktorskylt. Förarutbildning med bil. Konsekvens utbildning. Föräldraransvar, ytterst ansvarig, straffas för de brott barnet begår”, skriver han.

Signaturen ”Gubbe i hatt” menar att A-traktorungdomarna får oförtjänt mycket ovett: ”Sluta klaga på våra fina ungdomar som är ute på våra gemensamma vägar i sina A-traktorer. Det är bara ett litet fåtal av dem som inte sköter sig till skillnad från främst medelålders män i stora SUV:ar som tror att vägen endast är till för dem och ska fram till varje pris trots olämpliga trafikförhållanden.

Tycker dock att hastigheten på A-traktorer borde höjas till 45km/h. Samma som för EU-moped som är betydligt farligare att färdas med.

Så snälla medtrafikanter, visa hänsyn och omtanke om varandra i trafiken. Sänk hastigheten och avstånd till omgivningen”, skriver han.

Läs alla kommentarer i chatten här nedan.

Förslag om nytt reglemente för A-traktorer

Vera • Mina barn är inte nog gamla än. Men om ett par år.

Som mamma undrar jag hur man som förälder kan släppa ut barnen på vägarna med så bristfällig undervisning.
Med så bristfälliga regler.
I bilar man tillåts köra utan bälte och vinterdäck.

På E4an och andra stora vägar har vi hamnat bakom dessa bilar på enfiliga 100vägar.
En gång har faktiskt en ung tjej kört åt sidan på en parkering och släppt fram oss andra. Heder åt henne.

Är det vettigt att ens tillåta detta?

Tack för alla inlägg i den här chatten. A-traktorer är onekligen ett ämne som berör.
Nu stänger vi chatten för vidare kommentarer.

Johann • Typiskt Sverige! I övriga Europa skulle det vara omöjligt för 16åringa att köra ensam på offentliga vägar.

Lisa • Tycker det är jättebra förslag👍

Thomas • Stoppa dessa bromsklossar i trafiken, jag tycker att det säger sig självt att dessa ungar inte hör hemma i trafiken när de knappt har vuxit ifrån nappen

Molly • Ungdomar är inte är tillräckligt mogna för att köra bilar i trafiken . Hur kan det tillåtas alls. När förbjudas

Cilla • Förbjud A-traktorer.

Forska först på vad som är vettigt.
Funkar 16 åringar i trafiken.? Vad behöver de i så fall för utbildning och träning för att fungera bra.?
Behöver de en mer omfattande utbildning. Mer träning än 18 åringar. Är de mogna för det?
Borde de köra andra fordon som tydligt särskiljer dem från bilar?
Är det vettigt med bilar som kör 30 här och där när hastigheten är högre?
Sker det lika många olyckor med ungdomar som kör riktiga traktorer. Varför/Varför inte?
De som kör A-traktorer är det för att roa sig medan de som kör traktorer faktiskt gör ett jobb?

Någon skillnad är det uppenbart med tanke på alla olyckor.

Stoppa allt innan fler dör eller skadas.
Det finns nog en orsak till att vi har en 18 årsgräns på körkort, eller?

Lina • Är det svårt att vara en skärpt förare i 30km/tim
Så är det nog lika svårt i vilken hastighet man än har.

Och eftersom de skapar proppar och trafikfarliga situationer i trafiken med tanke på att de kör så sakta borde de inte få köra runt på vägarna som vanlig trafik.

De kör ju dessutom för fort vilket också skapar trafikfara helt uppenbart.

Jag tycker den här explosionen av A-traktorer, vad det nu beror på, är en dålig idé.
Svårt att nå nollvisionen där om säkra vägar.

De där varningstrianglarna de har syns ju emellanåt urdåligt och sitter på konstiga ställen ibland.
Istället för baktill kan de sitta vid rutan när de har ett flak med höga kanter.

Eftersom de ser ut som vanliga bilar är det ju inget som särskiljer dem från övrig trafik.

Jag mötte en bil som körde med släp och inte körde de sakta. Men de såg så unga ut och jag tyckte de var bekanta. Det var på en mindre väg så jag stannade till och såg att det var en A-traktor.
Helt vansinnigt att de får köra med släp.

De kör ju inga traktorer på väg mellan åkrar heller.

Nu måste faktiskt tjänstemännen skärpa sig.!

Pekka • A-traktorer är samhällsfarliga. Förbjud!

Kent Ronny Axelsson • De nya reglerna räcker inte, de är visserligen bra för att skydda de som åker A-traktor. Men då tycker jag man borde höja hastigheten till 50 km/h för att underlätta för all trafik, för som nu så skapar de dumma situationer när de på 70-90 väg står nästan stilla i 20-30 km/h vilket inte alls passar in med bilar som normalt brukar gå mycket fortare. Då tror jag att det lockar många att trigga och manipulare genom spärrar så de går lika fort som andra bilar.Om de gick i 50 så skulle inte så skulle inte många ha behov att trimma dem. Som det är nu så tycker jag att man kan plocka bort de från de större trafikerade vägarna där de är ett trafik hinder som kan skapa svåra omkörningsolyckor.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.