Det italienska lyxmärket Max Maras kreative chef Ian Griffiths lät sig inspireras både av det svenska midsommarfirandet och av den Nobelprisade författaren Selma Lagerlöf som ofta bar mörka kläder, gärna med knyt runt halsen, puffigt axelparti och capekappa när de skapade 2024 års Resort-kollektion. Något som gjort att han nu utsetts till årets Selma Lagerlöfs-stipendiat.
– Hon bar vackra kläder, och vi har inspirerats av hennes kläder, böcker och berättelser för att sedan forma det till ett nutida mode, säger, Ian Griffith till SVT, när han besökte Mårbacka.
Oväntat
Enligt motiveringen fick han stipendiet för att han uppmärksammat Selma Lagerlöf i ett nytt och oväntat sammanhang, nämligen som främsta förebild för en ny klädkollektion.
En visning av den kollektionen i Stockholm förra sommaren fick mycket stor uppmärksamhet i hela världen. Selma Lagerlöf-sällskapet uppmanade honom därefter att söka stipendiet och, oavsett om han skulle få det eller inte, besöka Mårbacka och i verkligheten se Selma Lagerlöfs garderob.
– Jag trodde inte han skulle komma, men det är så roligt att han är här, säger Anette Rhudin, en av medlemmarna i Selma Lagerlöf-sällskapet.
Midsommarfirande
Hon berättar att Griffith, förutom att se Selmas garderob, även fick möjlighet att delta i ett traditionellt midsommarfirande i november, som sällskapet ordnade särskilt för sina gäster från modehuset.
Griffiths hämtar gärna inspiration från starka kvinnor som bryter mot konventioner och han framhäver Selma Lagerlöfs enorma betydelse på sin tid: som en av pionjärerna som kämpade för kvinnors rättigheter, som själv sökte frihet via sin karriär och som fick Nobelpriset.
Nu gläds Selma Lagerlöfs Sällskapet åt att Selmas namn och gärningar fått spridning internationellt i helt nya kanaler.
Enligt Selma Lagerlöf-sällskapet intresserade sig Selma mycket för hur hon uppfattades. De skriver på sin hemsida att Selma Lagerlöf sannolikt blivit road av att vara en förebild till en klädkollektion som visas för en internationell publik.
– Det här är ett pris som inte brukar ges till något inom mode, och det är fantastiskt att bli erkänd för att mode faktiskt kan ha ett budskap, säger Ian Griffith.