En kvinna i grå kappa sträcker sig efter en flaska på en hylla i en butik med alkoholhaltiga drycker, medan en man i ljus jacka står bakom henne med en korg. Hyllorna är fyllda med olika sorters flaskor.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Se arkivinslaget från Tvärsnytt den 13 juni 1991 – när Systembolaget i Filipstad var först i landet med självbetjäning. . Foto: SVT

Värmland i framkant med förändringar på Systembolaget

Uppdaterad
Publicerad

Systembolagen i Värmland har redan tidigare legat i framkant med förändringar som införts för att öka kundservicen. För 33 år sedan var Filipstad först i landet med självbetjäning.

1984 blev Systembolaget i Karlstad, som var först med speciell ölavdelning, också först med självbetjäning för denna ”tunga” varugrupp. Att i egen takt kunna gå runt i avdelningen för öl och själva plocka ned de flaskor eller burkar de vill ha i sin korg av de då 39 ölsorter som då fanns i butiken sågs då som en smått epokgörande händelse. (Nu finns över 2000 ölsorter i sortimentet)

Några år senare, 1991 öppnar Systembolaget tre butiker med självbetjäning, först i Filipstad, sedan i Köping och Vänersborg efter att en arbetsgrupp fått i uppdrag att som ett led i att bli en modern detaljhandel med god service se över de förändringar som kan bli aktuella till följd av ett eventuellt EES-avtal och ett svenskt medlemskap i EG.

Arrangerade bussturer

De nya butikernas effekt på folkhälsa och försäljning studerades enligt historik från Systembolaget noggrant av forskare, vars studier senare kunde ge grönt ljus för fler självbetjäningsbutiker. Man slog fast att de allra flesta kunder uppskattar att själva få känna och titta på flaskorna.

Till en början handlade folk mer än vanligt, men den effekten mattades av. Även intresset för den nya butiken i Filipstad dämpades, men från början ordnades det särskilda bussturer till dåtidens moderna självbetjäningsbutik.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.