Det var förra året som Keolis sa upp det femåriga avtalet med Värmlandstrafik efter bara ett år. Avtalet omfattade en stor del av färdtjänsten och sjukresorna i Värmland. Keolis hävdade bland annat att man var missnöjd med trafikledningen och ersättningen.
I april lämnade Keolis in en stämningsansökan mot Värmlandstrafik där man kräver 83 miljoner kronor i ersättning.
Nu svarar alltså Värmlandstrafik med en egen stämning. Länstrafiken anser att man drabbats av merkostnader till följd av Keolis agerande.
– Våra ägare, kommunerna, Landstinget i Värmland och de värmländska skattebetalarna, har fått en dyrare trafik på grund av Keolis avtalsbrott och den nya upphandling vi tvingats till. Det är den kostnadsökningen vi anser att våra ägare ska ha kompensation för, säger Värmlandstrafiks styrelseordförande Mikael Dahlqvist.
Avtalsbrott
Värmlandstrafik vill nu att Värmlands tingsrätt fastslår att Keolis är skadeståndsskyldigt för avtalsbrott. Skadeståndsbeloppet vill man dock fastställa senare.
– Hur stort beloppet blir är idag svårt att säga eftersom det handlar om beställningstrafik som vi inte vet den exakta omfattningen av till avtalets slut, men lågt räknat kommer beloppet att landa på minst 80 miljoner kronor, säger Jessika Lundgren, vd för Värmlandstrafik.
– Att Värmlandstrafik lämnar in en motstämning är väntat. Värmlandstrafik har tydligt uttalat en intention att stämma Keolis redan tidigt i processen och från vår sida tycker vi att det är tråkigt att det har gått så långt. Vi anser att en dialog mellan parterna hade varit i både skattebetalarnas och parternas intresse och det är fortfarande en dörr som vi vill lämna öppen, säger Anna Engelbert, pressansvarig på Keolis och fortsätter:
– Utöver det så kan vi inte kommentera stämningens detaljer då vi ännu inte har fått se den i original.