Det var i mitten av maj som Nextjet, som tidigare flög mellan Karlstad och Arlanda, gick i konkurs. Sedan dess har Karlstad airport haft svårt att få till en lösning. De har under flera månader förhandlat med flera olika aktörer.
Under 2017 hade Karlstad airport 28 000 passagerare och många behöver minst 35 000 – 40 000 passagerare för att vara intresserade.
– Som vi har sagt tidigare har vi haft förhandlingar med flera olika bolag. Men det är svårt att hitta en aktör som kan få en sådan här linje med vårt passagerarunderlag att bära sig. Så det är roligt att någon vågar satsa, säger Hans Wennerholm.
Det blir det nya skandinaviska flygbolaget Air LEAP som ägs av den norska koncernen Olsengruppen AS som tar över.
Viktigt för näringslivet
Vad tror du att det här betyder för Karlstad att få en flyglinje igen?
– Jag tror det är jätteviktigt, framförallt för näringslivet. Även för sysselsättningarna i Värmland är den här linjen jätteviktig, säger Hans Wennerholm, och fortsätter:
– Sen får vi hoppas att fler tar flyget så att den här linjen bär sig långsiktigt.
Många av de som flyger från Karlstad airport ska till Arlanda för att sedan flyga vidare. Enligt Wennerholm är det få som tar flyget bara till Stockholm.
– Det är viktigt att påpeka att det är till Arlanda de oftast vill, passagerarna åker oftast vidare inrikes uppåt i landet eller över till Helsingfors. Vi har många företag i Värmland som har koppling till Finland, säger Hans Wennerholm.