Hamnarbetarförbundet kommer att stå utan fackligt inflytande på Gothenburg Roro terminals från och med den sista mars. Diskussionen har funnits sedan i våras, men först nu beslutar sig vd Björn Wånge för att följa Svenska hamnars direktiv.
På torsdagsmorgonen har vd för Roro-terminals varit i kontakt med fackförbunden med MBL-förhandlingar.
– Detta är direktiv från arbetsgivarorganisationen Sveriges hamnar och detta är deras direktiv och
kommer att genomföras från första april. Vi står bakom beslutet där de fackligaförmånerna kommer upphöra med dem som inte har kollektivavtal, men det är direktiv från Sveriges Hamnar, säger Björn Wånge, vd för Roro-terminals.
Kan inte lösas lokalt
– Jag vill betona att detta inte är en konflikt på lokalnivå där vi kan påverka, jag kan inte gå in och styra över vilka som vi har kollektivavtal med. Detta är en konflikt som måste lösas centralt. Vi har ingen konflikt med våra medarbetare, och jag ser dem som våra medarbetare och inte utefter vilket fack de är med i, säger Wånge.
Informationen om att Hamnfyran ska ställas utanför fackligaförmåner kom inte som en överraskning, menar Hamnarbetarförbundets Erik Helgeson.
– Detta läckte ut i våras men det efterlevdes inte av företagen, nu i julas kom ett nytt förstärkt direktiv från arbetsgivarorganisationen – om det inte genomfördes så skulle det innebära att företagen uteslöts. Nu genomförs det, säger Erik Helgeson.
”Bisarrt och oansvarigt”
Han menar att detta enbart är ännu ett led i påtryckningar och en politisk manöver. Men att det är ett farligt spel med arbetares liv.
– Detta är helt bisarrt men också oansvarigt eftersom det innebär att det utsätter hamnarbetare för risker när till exempel skyddsombuden tas bort. Folk dör i arbetsplatsolyckor och vi kommer inte utsätta oss för fara i arbetet.
Hur kommer ni att agera?
– Om de vill ha hamnarbetare utanför grinden så får de lockaouta oss. V kommer inte att ta några risker i arbetet.
Enligt Björn Wånge så kommer inte arbetsmiljön försämras på arbetsplatsen och riskerna inte öka för hamnarbetarna.
– Vi har sju skyddsombud just nu som tillhör Transport, och skulle det vara aktuellt så kommer vi utöka med fler.
Hamnarbetarförbundet har ungefär 90 procent av hamnarbetarna som medlemmar, men det LO-ägda Transport är fortfarande de som har kollektivavtalet trots försök till förhandlingar.
I februari fick APM-terminals rätt i Arbetsdomstolen att inte ge Hamnarbetarförbundet fackliga förmåner.
Domen menade på att det enbart är det fack som har kollektivavtal som har rätt till fackligaförmånerna.