Tommie Hägglund i Lilla Edet driver ett åkeri som kör kranbilar. Hans bränslekostnader har successivt ökat under de senaste åren. Men inkomsterna han får från uppdragsgivarna har enligt honom inte ökat i samma takt.
Efter den senaste tidens prishöjningar, som sagts bero på ett ovanligt högt oljepris på världsmarknaden, fick Tommie Hägglund nog.
– Det var droppen, alltså, det börjar bli ohållbart. Snart går vi inte med vinst längre, säger Tommie Hägglund.
Protesterar
De fordon Tommies åkeri kör med drar mellan 3,5 och 4 liter diesel per mil, vilket nu alltså innebär en kostnad på närmare 80 kronor per mil för bränslet. Tommie Hägglund är djupt kritisk till prisökningen. Nu på måndag, den 25 oktober, har han därför bestämt att låta åkeriets bilar stå stilla i protest. En liknande aktion är planerad till måndagen därpå.
– Vi kommer att göra detta tills regeringen sätter stopp för det här, säger Tommie Hägglund.
Han hoppas på att fler åkerier hakar på hans protester.
Tvingas tacka nej
Tommie menar att även kunderna blir drabbade i förlängningen.
– Vi kommer att bli tvungna att säga nej till jobb om det fortsätter så här, säger Tommie Hägglund.
Finns det någon möjlighet för er att till exempel ställa om från diesel till eldrivet?
– Nej, jag har inte alls funderat på det. Elen och inköp av elfordon måste i så fall avspegla sig på vår timkostnad, säger Tommie Hägglund.
Samtidigt tycker branschorganisationen Sveriges Åkeriföretag att en strejk är fel väg att gå. Se mer i klippet nedan.