Resenären Beata Wickbom: ”Extremt konstigt att tågen ställs in på grund av värme” Foto: SVT / TT

Alla SJ:s avgångar mellan Göteborg och Stockholm ställdes in

Uppdaterad
Publicerad

Solkurvor har fått Trafikverket att stoppa tågtrafiken på sträckan Göteborg – Herrljunga. Ett beslut som nu tvingar SJ att ställa in helgens samtliga tågavgångar mellan Stockholm och Göteborg. Bolaget uppmanar nu resenärerna att välja andra transportsätt.

Det är det varma vädret som ställer till det för tågtrafiken. De höga temperaturerna har orsakat omfattande solkurvor och ökad risk för olyckor, enligt Trafikverket.

Samtliga SJ-tåg mellan Göteborg och Stockholm med avgångstid från fredag kväll 21.00 till och med söndag kväll påverkas. Enligt SJ är det minst 8 000 resenärer som drabbas.

– Vi jobbar för fullt på att hantera detta tillsammans med Trafikverket, men vi har ingen lösning i skrivande stund säger Peter Kraméus, kommunikationsstrateg på SJ.

Svårt hitta ersättningsbussar

I helgen pågår det stora evenemang i båda städerna, bland annat Stockholm Marathon, landskamp i Stockholm och musikfestivalen Summerburst i Göteborg. Fler tågresenärer än vanligt alltså, som nu drabbas hårt.

Kan ni inte sätta in bussar?

– Det finns tyvärr inte bussar som klarar den volymen. Det pågår mycket så här års och man har sagt till mig att det här är den svåraste månaden att hitta extrabussar på, så det är inte ett alternativ, säger Peter Kraméus.

Peter Kraméus, kommunikationsstrateg på SJ säger att de inte kommer att lyckas få fram tillräckligt med ersättningsbussar. Foto: SJ

Resenären Beata Wickbom hade turen att hinna med ett av de sista tågen mellan Göteborg och Stockholm.

– Att tågen är inställda på grund av värme känns extremt konstigt. Det här värmerekordet har vi vetat om i tre veckor.

Risk för solkurvor

Det är ett planerat banarbete på Västra stambanan i helgen som gör att Trafikverket dirigerat om tågen till Älvsborgsbanan. Men på den alternativa sträckan finns det nu solkurvor, vilket alltså stoppar all tågtrafik.

– Så då finns det inget annat sätt för oss att ta våra tåg till Göteborg just nu, säger Peter Kraméus.

Vad ska era resenärer göra?

– De ska titta på sj.se om de har en bokad resa i vår app så kan de hålla utkik där efter information. Inbokade resenärer får även sms med information.

Rullar sen länge

MTR:s resenärer påverkas inte, de har under hela våren ersatt tågen med buss på den aktuella sträckan på grund av det inplanerade banarbetet.

– Vi kör våra tåg fram till Herrljunga och sen har vi gott om bussar så man får åka buss från Herrljunga och Göteborg och på det sättet inte påverkas av stängningar på västra stambanan. Vi har haft bättre framförhållning helt enkelt, säger Clas Nyberg pressansvarig på MTR.

Beslutet drogs tillbaka

Men en timme innan tågstoppet skulle inledas på fredagskvällen så hävdes stoppet. Efter förhandlingar mellan SJ och Trafikverket sköts planerat banarbete upp och SJ fick lov att trafikera sträckan Göteborg – Herrljunga.

Fakta: Vad är solkurvor och hur uppstår de?

  • Solkurvor är en utknäckning  eller förskjutning i sidled av järnvägsspåret som drastiskt ökar risken att tåg spårar ur. Precis som namnet antyder brukar de uppstå när solen skiner och det är riktigt varmt. 
  • Solkurvor orsakas av att värme gör så att stålet i järnvägen utvidgas. Till slut blir rälsen så pass mycket ”längre” att spåret inte kan stå emot krafterna och rälsen trycks ut åt sidorna. Ibland kan den bli så krokig att den liknar kokt spagetti. 
  • Oftast är det i samband med att ett tåg passerar på rälsen som en solkurva utlöses. Ännu större blir risken om tåget gör en kraftig inbromsning. Vanligen inträffar de i (med järnvägsmått mätt) tvära kurvor med en radie på mindre än 700 meter.  
  • Solkurvor förekommer både på skarvad och helsvetsad räls. Det är skarvarna i rälsen som ger upphov till det klassiska tågljudet. Solen är oftast inte den primära orsaken, men den utlösande faktorn. Solkurvor uppstår oftast på äldre, kanske eftersatta, sträckor där bädden av grus eller makadam som järnvägsspåret ligger på blivit försvagad.  
  • Sedan 2008 har 596 stycken solkurvor konstaterats, men antalet varierar stort mellan olika år. Värst var 2014 då 115 solkurvor konstaterades medan bara 19 uppstod den svala sommaren 2017.

Källa: Trafikverket

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.