Allt fler cyklar, 2013 var ett historisk år, då antalet trampande göteborgare ökade med drygt 20 procent, inte så konstigt i och för sig eftersom det var året då trängselskatten införes.
Men i takt med ökningen har också antalet skadade cyklister ökat, både i Västra Götaland och i Göteborg.
Men trots att Göteborg nu står för nästan en tredjedel av alla skadade cyklister i regionen – förra året skadades 544 personer i Göteborg och 1615 i Västra Götaland – så vill cykelstrateg Malin Månsson på Trafikkontoret tona ner problemet.
– Vi har ju förhållandevis låg nivå i Göteborg och ökningen är inte så himla stor om man jämför med hur det såg ut på 90-talet. Samtidigt så vet vi vilka stora brister vi har i infrastrukturen, säger Malin Månsson.
Fler allvarligt skadade
Än mer alarmerande är att antalet allvarligt skadade cyklister ökar. Förra året blev 123 cyklister allvarligt skadade i Göteborg, en kraftig ökning jämfört med 86 personer året innan, enligt siffror från Transportstyrelsen.
Samtidigt tyder siffror för perioden januari till maj 2015 på ett trendbrott då antalet skadade cyklister faktiskt minskat något jämfört med samma tid förra året.
Dåliga cykelbanor
Just bristerna i infrastrukturen är många göteborgare väldigt kritiska till. På Facebook gruppen Cykla i Göteborg skriver flera cyklister om cykelbanor som är dåligt underhållna, är för smala och eller plötsligt tar slut.
Många irriterar sig på all gatsten i Göteborg som försvårar framkomlighet eller på cykelbanor där asfalten är som tvättbrädor. Flera har upplevt incidenter på grund av det dåliga samspelet med biltrafikanter och fotgängare.
Antalet cyklister ska tredubblas
Målet för trafikkontoret är att antalet cyklister ska tredubblas fram till 2025 jämfört med siffrorna för 2011. Samtidigt är ambitionen att olyckorna inte ska öka.
– Det är ju inte lätt. Vi behöver ju förbättra infrastrukturen och tänka att vi ska bygga för att det ska finnas plats för fler cyklister. Vi behöver bredda cykelbanorna, vi behöver bättre separering till fotgängarna, och förbättra drift och underhåll, säger Malin Månsson.
Men samtidigt menar Malin Månsson att fler cyklister faktiskt kan innebära färre olyckor i längden.
– Blir det fler cyklister blir det säkrare också för samspelet mellan olika trafikgrupper blir bättre. Blir det fler cyklister blir man nämligen också mer uppmärksam på dem, hävdar hon.
Fakta/Antalet skadade cyklister i Västra Götaland
2010: 968
2011: 1238
2012: 1332
2013: 1425
2014: 1615
Jan-maj 2014: 533
Jan-maj 2015: 427
Källa: Transportstyrelsen