I höstas gjordes en kartläggning i norra Biskopsgården som visade att 43 procent av barnen har ett behov av extra aktiviteter som utvecklar språket. 30 procent av barnen har däremot ett större behov och behöver därför speciellt riktade insatser av språkpedagoger. Barnen hade brister både i svenska och andra modersmål.
– Det hindrar dem att tillägna sig kunskaper och att få bra betyg i skolan. Det är viktigt att ha ett bra förstaspråk för att kunna lära sig ett andraspråk på ett gott sätt, säger Eva-Lill Thorsson, områdeschef för förskola i Västra Hisingen.
En liknande kartläggning kommer även att göras i södra Biskopsgården och där räknar Eva-Lill Thorsson med ett liknande resultat.
25 timmar istället för 15
Stadsdelen inleder därför en satsning i Biskopsgården som ska bidra till en bättre språkutveckling hos förskolebarnen. En del i den är att barn vars vårdnadsgivare föräldralediga erbjuds att vara på förskolan 25 timmar i veckan istället för 15. Dessutom ska språkpedagogiken utvecklas.
– Det tar tid att utveckla ett språk. Har vi barn som går hos oss i 15 timmar så får de inte det språkstödet som de behöver. Många barn möter inte svenska språket i sin hemmamiljö, säger Eva-Lill Thorsson.
Vill se att fler tackar ja
Än så länge har 25 procent av de som blivit erbjudna mer tid i förskolan tackat ja men Eva-Lill Thorsson vill se en högre siffra.
– Jag vill se att 80 procent tackar ja i alla fall. Men jag tänker att det kan ta lite tid. Vissa kanske tvekar eftersom det innebär en avgift och vi kanske inte nått ut helt med informationen ännu. Vi behöver möta varje förälder och informera.
Hon berättar också att stadsdelen utöver detta ska öka samarbetet med vårdnadshavarna.
– Vi ska prata mycket om språk och vad man kan göra hemma. Redan när barnen börjar om oss ska vi börja kartlägga hur det ser ut kring språkkunskaperna.