Maria Lachonius, verksamhetschef inom Sahlgrenska beskriver en lugnare situation på sjukhuset. Foto: SVT / Sahlgrenska

Bättre läge på akutmottagningarna inom Sahlgrenska

Publicerad

Efter de omfattande problemen inom Sahlgrenska runt förra årsskiftet meddelar nu ledningen att ett antal insatser har gett resultat. Läget beskrivs ett år senare som ”mycket lugnare” på sjukhusen.

Det var i december och januari för ett år sedan som Vårdförbundet gick ut i protester mot situationen på akutmottagningarna inom Sahlgrenska sjukhuset.

Personalen krävde att både ledning och politiker skulle agera. Platsbrist på avdelningarna gjorde att patienter hade ”fastnat” på akutmottagningarna orimligt långa tider.

vårdkris

Platsbristen var en följd av brist på sjuksköterskor, samt att allt för många äldre som egentligen skulle till kommunernas äldreomsorg, av olika skäl blev kvar på sjukhusen.

LÄS MER: Verksamhetschefen: Kan inte garantera patientsäkerheten

Ledningen svarade med att presentera en rad åtgärder, en var att man skulle anställa outbildade vårdbiträden för att avlasta sjuksköterskorna. Det projektet beskrivs som framgångsrikt.

En annan var att man skulle öppna en tillfällig avdelning för patienter som egentligen var färdigvårdade.

Läget förbättras

Enligt flera personer inom ledningen som SVT talat med har satsningarna givit resultat.

– Läget är mycket mer stabilt. De 13 nya vårdplatser vi öppnade i början av förra året har blivit kvar, säger Maria Lachonius, biträdande chef för det medicinska verksamhetsområdet inom Sahlgrenska.

Det i kombination med att man successivt har kunnat öppna ordinarie vårdplatser, som tidigare varit stängda, har gjort att flödet fungerar bättre. Dessutom har man under året lyckats bättre med att rekrytera nya sjuksköterskor.

– Bristen är inte lika allvarlig som tidigare, även om det fortfarande inte är helt lätt, säger Maria Lachonius.

LÄS MER: Lotti har legat ett dygn i korridoren: Det känns som jag är i ett U-land.

Inom akutmottagningarna har man infört en rad nya rutiner. Bland annat säger man sig ha blivit bättre på snabba första bedömningar.

– Bland annat har vi blivit mycket bättre på att slussa de patienter vidare som egentligen ska söka sig till primärvården, säger Tobias Carlsson, chef med ansvar för att utveckla akutvården inom Sahlgrenska.

Enligt Tobias Carlsson har man stadigt fått ner väntetiderna under året, även om siffror SVT tagit del av visar att mediantiderna inte har förändrats speciellt mycket.

I december 2016 låg mediantiden för vistelsetid, alltså tiden som en normal patient får vänta, inom alla akutmottagningar på SU på 3 timmar och 24 minuter. Samma siffror för november 2017 var 3 timmar jämnt.

Framförallt sägs man inte längre ha patienter som tvingas övernatta eller tillbringa tiotals timmar på akuten.

Facket instämmer

Den positiva beskrivningen av läget inom Sahlgrenska delas till viss del av Vårdförbundet.

– Ja vi håller med om att läget är bättre. Vi ser en ljusning och arbetsmiljön är bättre, inte heller ligger patienterna i flera dygn på akuten. Nu gäller det bara att ledningen fortsätter att arbeta aktivt och att man ser till att det finns tillräckligt med personal ute på avdelningarna, säger Nicklas Martinsson, ett av huvudskyddsombuden inom Sahlgrenska.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

vårdkris

Mer i ämnet