Larisa Muslijovic, bemanningschef. Långt brunt hår, skinnjacka och glasögon.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Larisa Muslijovic är chef på bemanningsenheten vill inte kommentera enskilda ärenden. Men hon säger att beslut om att inte ge fler uppdrag till en lärare alltid grundas på en samlad bild. Foto: Magnus Dennert/SVT

Bemanningschefen: Lärarna ska klara av de situationer som uppstår

Uppdaterad
Publicerad

Bemanningsenheten i Göteborg förser alla grundskolor i staden med vikarier. De förväntas kunna hantera alla situationer som uppstår – gärna på ett lågaffektivt sätt. Detta helt utan utbildning.

– De ska klara av de situationer som uppstår, säger chefen på bemanningsenheten Larisa Muslijovic.

Läraren Hans Olofsborg fick inga fler uppdrag som lärarvikarie efter att hamnat i bråk med en elev. I mejlet där bemanningsenheten meddelar Hans beslutet skriver de:

I situationer där du behövde agera lågaffektivt så agerade du istället själv impulsivt...”.

Samlad bedömning

Larisa Muslijovic är chef på enheten och hon håller med om att vikarierna har ett tufft uppdrag.

– Jag kan inte uttala mig om det specifika fallet men i de lägen där vi avslutar samarbeten så har vi gjort en utredning och tar beslut från en samlad bedömning, säger hon.

Det låter som en utsatt situation när man får uppdrag från er?

– Det är ett tufft uppdrag, ja.

Erbjuds ingen utbildning

Lärare som skickas ut via bemanningsenheten behöver inte ha någon kännedom om den lågaffektiva metoden, oavsett om skolan de ska ut på tillämpar den eller inte. Någon utbildning ges inte heller, mer än några tips på vägen.

– I vikariehandboken ges lite tips på vad det kan innebära i praktiken, säger Larisa Muslijovic.

”Det är ett tufft uppdrag.” Se chefen på bemanningsenheten svara på frågorna om när en vikarie får avslutat uppdrag i klippet.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.