-Visionen är att vi ska bli ett världsledande företag baserat på elbilar, säger Nevs talesperson Mattias Bergman.
Sex månader efter Saab Automobiles konkurs kom beskedet att bilfabriken i Trollhättan återuppstår, i ny skepnad. Nevs ska bygga elbilar, inte hybrider, med världen som marknad och särskilt fokus på Kina. Förhoppningen är att snabbt kunna få en produktion av större volymer i Trollhättan. Behovet av personal är, till en början, ”minst ett par hundra personer”.
Huvudägare i Nevs, med 51 procent av aktierna, är bolaget National Modern Energy Holdings. Det är registrerat på brittiska Jungfruöarna, men ägs i sin tur av ett Hongkong-baserade China Dragon Base Holding. Resten av Nevs ägs av japanska Sun Investment.
Styrelseordförande för Nevs är Karl-Erling Trogen, tidigare vd för Volvo Lastvagnar. Som vd utsågs nyligen Kai Johan Jiang.
-Det är en jättestor dag för mig att stå här och säga att vi nu är överens med konkursförvaltarna, sade Jiang på onsdagens presskonferens i Trollhättan.
Parts ingår inte
Nevs köper huvuddelen av tillgångarna i Saab Automobile, med dotterbolagen Saab Tools och Saab Powertrain, liksom aktierna i det fastighetsbolag som äger anläggningarna i Trollhättan. Däremot ingår inte reservdelsbolaget Saab Parts, och inte heller de immeratiella rättigheter till modellen Saab 9-5 som ägs av General Motors.
-Vi har inget intresse av 9-5 eller 9-4X. Dels för att GM inte släpper tekniken, men också för att dessa plattformar är för tunga för att tillverka elbilar av, säger Nevs talesperson Mattias Bergman.
-Den teknologi som i dag dominerar fordonsindustrin är inte hållbar, framhåller han.
Bergman tror att marknaderna i USA och Kina kommer att leda utvecklingen.
-Men jag tror att vi från Kina kommer först, tillägger han.
Börjar med 9-3
Den första modell som Nevs planerar ska utgå från den befintliga Saab 9-3, och anpassas till eldrift med japansk teknologi. Lanseringen är beräknad till årsskiftet 2013/2014. Samtidigt utvecklas en helt ny modell med särskilt fokus på Kina.
Frågorna kring varumärket, där bil-Saab delat rättigheterna med försvarskoncernen Saab och biltillverkaren Scania, är ännu inte lösta. Däremot finns en plan för hur förhandlingarna ska gå vidare.
Den personal som först behöver rekryteras är ingenjörer och företagsledning. Tanken är att samarbeta med ett konsultbolag som tidigare Saabanställda startat.
Det här är NEVS
- Huvudägare till Elbilskonsortiet National Electric Vehicle Sweden (Nevs), med 51 procent av aktierna, är National Modern Energy Holdings. Bolaget är registrerat på brittiska Jungfruöarna, men ägs i sin tur av ett Hong Kong-baserat bolag, China Dragon Base Holding.
- Japanska Sun Investment är bolagets andre ägare.
- Styrelseordförande för Nevs är Karl-Erling Trogen, tidigare vd för Volvo Lastvagnar.
- Kai Johan Jiang utsågs nyligen till vd för bolaget.
- Saab Automobile och dess dotterbolag Saab Powertrain och Saab Tools gick i konkurs den 19 december 2011.
Saabs väg mot konkurs
- 6 april 2011: Bilproduktionen i Trollhättan stannar, eftersom leverantörerna inte har fått betalt.
- 21 september: Saab gr in i rekonstruktion.
- 20 oktober: Rekonstruktören Guy Lofalk begär att processen ska avbrytas.
- 31 oktober: Youngman och Pang Da beskriver planen att köpa Saab.
- 7 november: General Motors säger nej till kinesiskt övertagande.
- 19 december: Vd Victor Muller lämnar in konkursansökan. Saab Automobile och dotterbolagen Saab Tools och Saab Powertrain försätts i konkurs. Hans L Bergqvist och Anne-Marie Pouteaux utses till konkursförvaltare. (TT)