Regeringen utreder införandet av en plikt för offentligt anställda om att den som är offentligt anställd kan bli skyldig att berätta för Migrationsverket och polisen om de träffar personer som är i Sverige utan tillstånd. Lagen har varit omstridd och kritiserad, trots att den ska utredas och ännu inte finns.
Flera kommuner och regioner har protesterat men på kommunstyrelsens sammanträde i Göteborg tog styret på onsdagen frågan ett steg längre och fattade beslut om att ”Göteborgs stad inte kommer delta” i lagen.
”Signal till regeringen”
Bakom yrkandet står den rödgröna ledningen i Göteborg och de får även stöd av Centerpartiet.
– Det är viktigt att vi som en av Sveriges största offentliga arbetsgivare skickar en tydlig signal till regeringen om vad vi tycker om deras förslag, säger kommunalrådet Marie Brynolfsson (V).
”Uppmanar till lagbrott”
Övriga oppositionen i staden var kritisk till beslutet och menade att det skickar fel signaler till de som bor i Göteborg.
– De rödgröna uppmanar till att bryta mot lagen, säger Hampus Magnusson (M).
Vänsterpartiet och andra kritiker av en eventuell lag menar att lagen riskerar att bryta mot barnkonventionen?
– Den här lagen finns i många EU-länder och där följer man konventionen, självklart ska vi göra det också, säger Hampus Magnusson.
Vad är anmälningsplikt för offentligt anställda?
Regeringen ger nu en redan pågående utredning i uppdrag att se över om kommuner och myndigheter ska vara skyldiga att informera Migrationsverket och polisen när de kommer i kontakt med personer som vistas i Sverige utan tillstånd.
Utredaren ska också se över vilka konsekvenser det kan få om man inte följer anmälnings- eller informationsplikten. Undantag från den kan bli aktuella, till exempel inom sjukvården.
Ett delbetänkande ska presenteras i januari och slutbetänkandet i september nästa år.
Källa: Regeringskansliet, TT