Senast Västtrafik utförde civila kontroller var 2013. Efter kritik valde de att ta bort dem, men i februari är de civila kontrollanterna tillbaka i zon A under en provperiod på sex månader.
Martin har jobbat som uniformerad kontrollant i två år och tycker det känns bra när de lyckas ta fast resenärer utan biljett.
– Skönt att tjuvåkaren åker dit, säger han.
Under 2024 ska antalet kontroller öka – från tre miljoner till elva miljoner. Och just nu utbildas nya biljettkontrollanter.
När utbildningen är klar ska 20 av totalt 120 biljettkontrollanterna bära civila kläder.
– En chanstagare som blir tagen på bar gärning kommer kanske bli lite mer chockad, säger Martin.
Ökat våld med civila kontroller
I Västtrafiks egna undersökningar är fler negativa än positiva till civila biljettkontrollanter. Resenären Benjamin Löfgren tror att återinförandet kommer skapa problem.
– Det känns som att det bara kommer sluta med att de antingen slår ner någon, eller så blir de nedslagna och tas bort igen, säger han.
Varför det?
– Jag tror att det skapar en otrygghet på bussarna, säger han.
Förlorar en halv miljard på plankare
För att Västtrafik ska kunna genomföra fler kontroller satsar bolaget 15 miljoner kronor mer under 2024. Budgeten ökar till 85 miljoner, jämfört med 70 miljoner 2023.
Enligt Västtrafik kostar fuskåkningen en halv miljard kronor per år. Biljettkontrollanten Martin hoppas att civila kontroller ska minska den kostnaden.
– Med pengarna vi får in kan vi investera i fler spårvagnar och bussar och ha tätare turer.