Blå tåget står fortfarande stilla, trots att Trafikverket kan bevilja Skandinaviska Jernbanor tillfälliga körtider. Enligt bolaget har Trafikverket sagt upp deras trafikeringsavtal utan grund och de ansöker nu om nya tider, men hittills utan framgång.
Det får bolaget att överväga rättsliga åtgärder och skadestånd mot Trafikverket.
– Trafikverket kan inte reglerna, det är min bedömning. Vi hanteras lite styvmoderligt för att vi är en liten aktör, säger Peter Schmidt, tillfällig vd för Svenska Jernbanor.
”Finns en järnvägslag”
I tisdags stoppades all trafik med Blå tåget och Gröna tåget. Skandinaviska Jernbanor, som kör dem, hade då fått sitt säkerhetstillstånd indraget av Transportstyelsen. Det beslutet revs senare upp av förvaltningesrätten i Falun, som ger klartecken att låta tågen rulla till och med den 15 juli, då de ska ge en ny bedömning.
Men enligt Peter Schimdt har bolagets tider på spåren redan täckts med konkurrenten MTR Express avgångar, och Blå tåget får inga tider.
– Trafikverket är tvungna att ge oss tider. De kan tycka vad de vill, vi har en fri marknad.
– Har vi våra licenser och tillstånd i ordning så kan inte Trafikverket agera såhär – det finns en järnvägslag, säger Peter Schmidt.
Lång kö för tågtrafik
Trafikverket bekräftar att Skandinaviska Jernbanor har ansökt om tillfälliga tider, men menar att väntetiden är normal.
– Ansökningarna hanteras i den ordning de kommer in, vi agerar konkurrensneutralt. Och just nu har vi ett hundratal ansökningar, säger Monica Näslund vid Trafikverkets presstjänst.
– Om andra har ansökt om samma tider kommer de först i kön om de ligger före, säger hon.
Att Trafikverket drog in avtalet för Skandinaviska Jernbanors tågtrafik var en direkt följd av Transportstyrelsens beslut, enligt Monica Näslund.
Transportstyrelsen beslutade att stoppa trafiken bland annat eftersom de ansåg att bolaget har bristande kontroll av personalens utbildning, kompetens och hälsa. Något som Svenska Jernbanor ser som en ”inkonsekvent bedömning”.
BLÅ TÅGET
Har flera dagar i veckan trafikerat sträckan Göteborg-Alingsås-Skövde-Hallsberg-Stockholm-Uppsala.
Resenärerna färdas i 60-talsvagnar. Ombord finns bland annat restaurangvagn med bordsservering samt pianobar.