Under den stora reahögtiden Black week har Göteborgs konsumentrådgivning gjort oannonserade granskningar i flera butiker.
Vid en rea ska butikerna visa vad det lägsta priset har varit på varan de senaste 30 dagarna – inte ordinariepris eller annat pris.
Butikerna som fått underkänt har inte märkt ut det tillräckligt tydligt.
– Syftet med det här är att man ska undvika så kallade fejkreor där butikerna först höjer priset på varan och sedan får det att se ut som det är en väldigt stor sänkning, säger Gabriel Södersten, konsumentrådgivare på Göteborgs stad.
Lika illa överallt
I fjol granskade konsumentrådgivningen 50 butiker i Göteborg för att se hur den så kallade prisinformationslagen följdes. Då gjorde endast en butik rätt.
I år samordnar konsumentrådgivningen en nationell undersökning med mellan 400-500 butiker i ungefär 40 kommuner.
– Det ser ungefär lika dåligt ut över hela landet tyvärr, säger Gabriel Södersten.
Det slutgiltiga resultatet från granskningen presenteras på tisdag nästa vecka. Butiker som reafuskar kan straffas med vite från Konsumentverket.