Det första som gjordes var att skicka ut en enkät till hyresgästerna. Responsen var stor och 4 000 svar kom in.
Men djupintervjuer gjordes också med boende och anställda. Utifrån data och det underlag som det kommunala bostadsbolaget nu hade började man med nya insatser.
– Vi hade inte förstått vad som krävdes för att våra hyresgäster skulle göra rätt. En enkel sak var till exempel att det saknades vagnar för att forsla skräpet. Nu kunde vi hjälpa till och resultatet blev bättre än vi kunde föreställa oss, säger Sophia Jonsson som är kommunikationschef på Bostäder i Borås.
Projektet kostade flera hundratusen
Projektet har kostat 350 000 kronor, men trots det tycker bostadsbolaget att det är en besparing.
– Vi lade tidigare 144 timmar i veckan i snitt på att ta hand om allt dumpat avfall så även om vi anlitade en byrå med psykologer och tog hjälp av samhällsnyttig beteendeförändring blir det billigare framöver, säger Sophia Jonsson.
Kan man inte istället bara kräva att hyresgästerna sorterar korrekt?
– Det hade vi verkligen försökt. Men så som vi sorterar i Sverige är inte norm i resten av världen, inte ens i Europa. Vi behövde göra det enklare att göra rätt.